استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

انواع کاتالیست‌ پتروشیمی

انواع کاتالیست‌ پتروشیمی ، کار اصلی کاتالیست ها افزایش سرعت واکنش های انجام شده است که در مدل های مختلف وجود دارد و به صورت مایع یا جامد تهیه می شود. کاتالیست ها در واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی نقش اصلی را دارند، زیرا مراحل تولید محصولات خام کم ارزش به محصولات با ارزش بدون مراحل کاتالیستی صورت نمی گیرد. کاتالیست های صنعتی، پالایشگاهی و پتروشیمی دارای انواع مختلفی است که در زیر به هر یک از آنها اشاره می کنیم.

انواع کاتالیست پتروشیمی صنعتی به چند مدل تقسیم می شوند؟

  • ناهمگن
  • همگن
  • زیستی
  • اتوکاتالیست

ناهمگن: به نوعی از کاتالیزورها گفته می شود که در یک واکنش شیمیایی، محصولات در فازهای مخالف واکنش گر و برعکس  وجود دارند و به صورت گاز، مایع و جامد قابل تشخیص می باشند.  در حالت هایی که دو  ماده غیر حلال توسط خط مشترک جدا شده اند هم امکان پذیر است، بنابراین هر دو این کاتالیزورها دارای مواد مفیدی هستند که سرعت واکنش تولید محصولات را افزایش داده بدون اینکه خود مصرف شوند.

انواع کاتالیست‌ پتروشیمی

انواع کاتالیست‌ پتروشیمی

دیدن کنید: استخراج پلاتین از ضایعات کاتالیست پتروشیمی

همگن: در بعضی از واکنش های شیمیایی کاتالیست هایی که استفاده شده با واکنش واکنش دهنده ها هم سو می شوند که به آنها کاتالیست های همگن صنعتی یا انواع کاتالیست‌ پتروشیمی می گویند. در واکنش های همگن، کاتالیزور واکنش گراها هر دو در فازهای مشترکی وجود دارند که در یک فاز وارد عمل شده و معمولا با سوبستراها در حلال ها حل می شوند مانند: هیدرو سیاناسیون، هیدرو سیلیلاسیون، هیدروفرمیلاسیون دارای واکنش هایی با حجم بالا بوده که برای بالا بردن سرعت کاتالیزور همگن هستند.

زیستی : کاتالیست های زیستی روی واکنش های بیوشیمیایی در بدن انسان  اثر می گذارند و دارای ساختار پروتئینی است. این کاتالیزورها دارای انواع و نام های مختلفی می باشند که در بدن انسان و موجودات زنده وجود دارند.  

اتوکاتالیست : واکنش های شیمیایی برای کاهش یا افزایش از هیچ محصولی استفاده نمی کنند. آنها به صورت خودکار عمل کرده و این ترکیبات باعث افزایش سرعت واکنش می شوند.  

کاتالیست های پالایشگاهی چگونه هستند؟

برای تبدیل نفت خام ورودی به محصولات نهایی مانند: نفت سفید، بنزین، سوخت جت، نفت کوره، گاز مایع، گاز و سایر فراورده ها که اصطلاحا فراورده های ویژه ای از فرایندهای کاتالیستی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند که در زیر به انواع کاتالیست های موجود در پالایشگاه ها اشاره می کنیم:

ریفرمینگ نفتا،کراکینگ بستر سیال، کراکینگ با هیدروژن برای مراحل تبدیلی در پالایشگاه بکار می روند و همچنین تصفیه هیدروژنی برای تهیه محصولات متناسب با استانداردهای زیستی استفاده می شوند.

۴ گروه از فرایند های بکار رفته در صنایع پالایشگاهی شامل:  

  1.  Finishing Processes (فرآیندهای ارتقاء کیفیت و خواص محصولات)
  2. Desulfurization Processes (فرآیندهای کاهش گوگرد)
  3. Conversion Processes (فرآیندهای تبدیلی)
  4. Separation Processes (فرآیندهای جداسازی)

مراحل تفکیک نیز به منظور تبدیل  هیدروکربن های سبک و سنگین بکار برده می شوند در واقع هر چقدر خوراک ورودی به مجتمع پالایشگاهی سنگین تر در نظر گرفته شود نیاز به سیر تبدیلی بیشتری است.

مراحل تبدیلی مانند واحدهای کراکینگ است که از برش های سنگین تولیدی در خلاء، اتمسفریک و برج تقطیر را به محصولات میان تقطیر و سبک مبدل می کنند. این واحدها با تولید الفین های سبک مانند: اتیلن و پروپیلن و مواردی مثل بنزین از اصلی ترین واحدهای پالایشگاه های مدرن است.

دیدن کنید: ضایعات کاتالیست پتروشیمی

انواع کاتالیست پتروشیمی

انواع کاتالیست پتروشیمی به چند گروه تقسیم می شوند؟

یکی از مهمترین و اساسی ترین مراحل در هر پالایشگاهی، واحدهای کاهش میزان گوگرد است که همه آنها زیر نظر کاتالیست ها است این واحدها جهت حذف فلزات سنگین، گوگرد و سایر ترکیبات آلاینده از برش های متفاوت تولیدی استفاده می شوند از مهمترین واحدهای حذف گوگرد به فراینده های تصفیه هیدروژنی برش های نفتا، نفت، گاز و نفت سفید را می توان نام برد.

روند افزایش کیفیت مانند: واحدهای تبدیل آلکیلاسیون، کاتالیستی (Reforming) و ایزومریزاسیون((Isomerization)) است که تمام این واحدها نیز کاتالیستی هستند.

در مجتمع های پالایشی بخش عمده ای از ارزش افزوده فراهم شده در اثر ترکیبات تحت کاتالیستی است به همین منظور استفاده و انتخاب کاتالیست مناسب از اساسی ترین عوامل ایجاد ارزش افزوده پایدار در این مورد است.

کاتالیست های پتروشیمی به چند گروه تقسیم می شوند؟

کاتالیست های پتروشیمی و صنعتی کاربردهای زیادی دارند، بنابراین برای انجام واکنش های پتروشیمی یکی از مواردی که حضور آنها نقش مهمی دارد همین محصولات است.

عملکرد مجتمع های پتروشیمی به دو گروه پلیمری و غیر پلیمری تفکیک می شوند از جمله کاتالیزورهای غیر پلیمری پتروشیمی  شامل: اتیلن به اتیلن اکساید، آروماتیزاسیون، ریفرمینگ خشک، دی هیدروژناسیون و … است از نوع پلیمری می توان به تری اتیلن آمین، اکسید آنتیموان و… را ذکر کرد.

متنوع بودن انواع کاتالیست‌ پتروشیمی مصرفی در صنعت پتروشیمی بخاطر افزایش فرایند ها و محصولات، نسبت به صنعت پالایشگاهی بیشتر است برای درک بازار کاتالیست های صنعتی در ایران مناسب ترین دسته بندی طبق صنایع مصرف کننده می باشد. صنایع پتروشیمی اساسی ترین حلقه زنجیر ارزش تبدیل نفت و گاز به محصولات پلیمری و شیمیایی است.

زنجیره های ساخت محصولات پایه شیمیایی را به ۷ گروه تقسیم می کنند که شامل:

  1. زنجیره تبدیل گاز سنتز
  2. زنجیره تبدیل بنزن
  3. زنجیره تبدیل زایلن ها
  4. زنجیره تبدیل اتیلن
  5. زنجیره تبدیل بوتادین
  6. زنجیره تبدیل تولوئن
  7. زنجیره تبدیل پروپیلن

نوع ترکیبات فرایندهای پالایش نفت در هر منطقه عملیاتی متفاوت است برای هر ترکیبات از مراحل خاصی از این کاتالیست های فوق العاده استفاده می شود. ظرفیت بهره برداری در کشورهای خاورمیانه مانند: آسیای میانه و چین روبه افزایش است.

واحد کراکینگ کاتالیستی از بزرگترین و گسترده ترین واحد عملیاتی پالایش نفت به شمار می رود که نیاز به حجم وسیعی از کاتالیست دارد. حجم  تولید در ترکیبات پالایشگاهی مربوط به واحد کاتالیست ها و  آلکیلاسیون ها است با افزایش مصرف کاتالیست واحد FCC و حجم مورد نیاز بکار رفته در این واحد است که  کاتالیست هایی مانند: ریفرمینگ و هیدروتریتینگ دارای اهمیت زیادی در صنعت پالایشگاهی و عرضه آن در بازار فروش دارد.

دیدن کنید: بازیافت پالادیوم از کاتالیست پتروشیمی

 

انواع کاتالیست پتروشیمی

کاتالیست های پتروشیمی به چند گروه تقسیم می شوند؟

جمع بندی

با انواع فرایندهای کاتالیست های صنعتی، پالایشگاهی و پتروشیمی و نحوه عملکرد هر یک از آنها در صنعت و زندگی روزمره بشر آشنا شدید این مواد حاصل بازگشت محصولات بازیافتی است. کمتر کسی به آنها اهمیت می دهد و به عنوان یک کالای بی ارزش به آنها نگاه می کنند. در صورتی که اگر خوب نگاه کنید بازگشت این مواد در چرخه صنعت چه کمک شایانی به اقتصاد کشور می کند، بنابراین باید به این مواد ارزشمند اهمیت داده و آنها را به مکان های معتبری بدهیم تا بتوانیم در این چرخه موثر واقع شویم و از واردات مواد اولیه یک سری صنایع جلوگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما در بازیافت انلاین در تماس باشید.

مقالات مرتبط