استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

جداسازی طلا از خاک و سنگ و رگه معدنی با اسید

فرایند جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید نیتریک، نخست باید اسیدنیتریک را با اسید کلریدریک مخلوط نماید تا تیزاب سلطانی به وجود آید. در مرحله بعدی طلا را با موادی که به آن متصل است حل نموده، سپس فیلتر و بازیابی کنید.

زمانی که این دو اسید را روی طلا اجرا می کنید تازه فرایند انحلال شروع می شود. با حل شدن طلا مخلوط طلا و تیزاب سلطانی بسیار گرم می شود به مدت یک شبانه روز اجازه دهید تا آب کاملا در محلول حل شود. سپس اسید را با استفاده از یک قیف از صافی رد کنید تا ذرات و مواد نامطلوب از بین برود.

این فرایند را تا زمانی ادامه دهید که رنگ آبی شفاف سبز شود، در مرحله بعدی اسید را در یک ظرف شیشه ای بزرگ تر بریزید و به مقدار زیادی مایع را در خود نگه دارید. پیش از مخلوط کردن از اوره، یک لیتر آب که در حال جوش است را از روی اجاق گاز بردارید. در مرحله بعدی بایستی مخلوط را به تدریج و با احتیاط داخل اسید سبز بریزید تا کف کند و در مرحله پایانی طلا  آماده استفاده است.

 

جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید

اقلام مورد نیاز برای جداسازی طلا از خاک با اسید

این فرایند به یک لیوان با ظرفیت ۳۰۰ میلی لیتر برای هر اونس وزن نیاز دارد نسبت به هر اونس وزن خاک سنجیده شده، ۳۰ میلی لیتر اسیدنیتریک و ۱۲۰ میلی لیتر اسیدکلریدریک مورد نیاز است.

آموزش جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید

نخست خاک را در محلول تیزاب سلطانی مخلوط کنید بعد از فیلتر کردن نوبت خنثی سازی با سولفامیک اسید یا اوره است، سپس به محلول بدست آمده سدیم متا بی سولفیت اضافه کنید تا طلای موجود رسوب کند. البته با توجه به اینکه این روش در صنعت مورد استفاده قرار نمی گیرد، دلیل آن هم وجود ناخالصی های زیادی است که نیاز به روش های دقیق تر با بازدهی بالاتری است.

روش جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید

یکی از رایج ترین روش های جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسیدهای بسیار قوی است. با توجه به اینکه استخراج طلا از سنگ مقرون به صرفه نیست و معمولا برای تفکیک و جداسازی های عمده مورد استفاده قرار نمی گیرد، به همین دلیل از روش های دیگری که صرفه اقتصادی دارد مورد بهره برداری قرار می گیرد.

یکی از این روش ها استفاده از ماده جیوه است. طلا و نقره از موادی هستند که در جیوه به راحتی حل می شوند و به دلیل وجود چنین خاصیتی برای استخراج طلا از سنگ استفاده می شود.

یکی دیگر از روش های جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید استفاده از جیوه است. دو عنصر طلا و نقره هر دو در جیوه حل می شوند این دو به منظور استخراج طلا از سنگ استفاده می شوند.

در این استخراج طلا از سنگ در آخرین نقطه طلا و جیوه باقی می ماند و به صورت تقطیر، فرایند جداسازی روی جیوه انجام می شود و صرفا طلا باقی می ماند. با استفاده از روش های دیگر بایستی به کاربرد تیزاب سلطانی اشاره نمود که روش های مرسوم در سطح خرد است. این نوع روش جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید بایستی در مکان های مناسب مانند آزمایشگاه ها انجام شود. با توجه به اینکه جیوه یک ماده سمی و بسیار خطرناکی است این شیوه برای استفاده خانگی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

آموزش جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید

نحوه جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید در خانه

نحوه جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید در خانه از طریق تیزاب سلطانی است. برای این فرایند مقداری از خاک را در تیزاب سلطانی حل و سپس آن را با کلرید قلع آزمایش کنید. در این روش مقدار طلای موجود در خاک مشخص نمی کند. برای برخی از خاک ها نیز جواب نمی دهد.

نحوه جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید در خانه با روش فوق قابل اجرا است. نخست بایستی سنگ را با آسیاب یا هر روش دیگری کاملا پودر کنید. سپس یک لیتر آب را بجوشانید. آن را از منبع حرارت خارج نماید و کم کم به محلول اسید اضافه کنید تا رنگ آن قهوه ای شود، چون طلای محلول به ماده رسوب کننده متصل می شود. پس از گذشت نیم ساعت یک میله همزن را به محلول آغشته کنید. در فرایند بعدی میله را روی دستمال کاغذی بکشید. یک قطره مایع شناسایی فلز گران قیمت را روی نقطه مرطوب روی دستمال کاغذی بکشید.

در صورتی که مایع به رنگ بنفش تیره تغییر رنگ داد محلول هنوز آماده نیست باید منتظر بمانید تا مجددا امتحان کنید تا وقتی که تست تشخیص به رنگ بنفش درآید. زمانی که رنگ بنفش شد نشان می دهد که طلای حل شده کاملا خود را با رسوب کننده متصل کرده است.

توجه داشته باشید که محلول اسید را از قیف فیلتر عبور دهید تا ذرات قهوه ای طلا از آن جدا شود. سپس محلول اسید باقیمانده را کنار بگذارید تا آب و جوش شیرین خنثی شود.

در واقع جوش شیرین در خنثی سازی اسید در تصفیه طلا بسیار موثر و کاربردی است. توجه داشته باشید که ذرات قهوه ای را پیش از اینکه با آب لوله کشی شستشو دهید و قبل از اینکه از صافی بگذارنید باید آب باقیمانده را دور بریزید، این کار را چندین مرتبه تکرار کنید. سپس به ظرف دیگری منتقل کنید. مقدار کمی آکوا آمونیاک را روی ذرات طلا بریزید تا اسیدهای باقیمانده خنثی شود حالا چیزی که در اختیار دارید تنها طلای تصفیه شده است،

البته سایر روش های جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید در خانه به غیر از تیزاب سلطانی، استخراج طلا با وایتکس، استخراج طلا با اسید کلریدریک است که علاوه بر اینکه ضعیف تر عمل می کنند، اما تا حدودی طلا را در خود حل می کنند.

دیدن کنید: استخراج طلا از کامپیوتر

نحوه جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید در خانه

مهمترین روش های جداسازی طلا از خاک و سنگ و رگه معدنی با اسید

جداسازی طلا از خاک، سنگ و رگه معدنی با استفاده از اسید یکی از روش‌های معمول و پرکاربرد در صنعت استخراج طلا است. این روش به عنوان “جداسازی طلا با استفاده از سیانید” شناخته می‌شود. در ادامه، مراحل این فرآیند را توضیح می‌دهیم:

خرد کردن: ابتدا، خاک، سنگ و رگه معدنی حاوی طلا باید خرد شوند تا اندازه ذرات آن‌ها کوچک شود. این کار معمولاً با استفاده از سنگ شکن‌ها و آسیاب‌ها انجام می‌شود.

آسیاب کردن: خرده‌شده‌ی مواد معدنی به آسیاب انتقال داده می‌شوند و با استفاده از آسیاب، به صورت پودری شدند.

مخلوط کردن با سیانید: پودر مواد معدنی حاوی طلا با سیانید سدیم یا پتاسیم مخلوط می‌شود. سیانیدها با طلا واکنش داده و تشکیل کمپلکس‌های سیانید طلایی می‌دهند.

استخراج طلا: در این مرحله، مخلوط مواد معدنی و سیانید به یک واکنش شیمیایی تحت عمل قرار می‌گیرند. طلا از مواد معدنی جدا شده و به صورت کمپلکس سیانید طلایی در محلول حاصل از واکنش حل می‌شود.

جداسازی طلا از محلول: پس از استخراج طلا در محلول سیانیدی، مرحله جداسازی طلا از محلول آغاز می‌شود. این مرحله می‌تواند شامل فرآیندهایی مانند جذب، استخراج با مواد جداکننده، الکترولیز یا استخراج با استفاده از زینت‌ها (مانند کربن فعال) باشد.

تصفیه و پالایش: پس از جداسازی، طلا نیاز به تصفیه و پالایش دارد تا خلوص و کیفیت آن بهبود یابد. این مرحله شامل استفاده از فرآیندهای مانند رفع آلودگی‌های موجود، تصفیه محلول و استخراج طلا به صورت خالص است.

مهم است بدانید که این فرآیند‌ها نیاز به تجهیزات و شرایط خاصی دارند و باید توسط متخصصان و با رعایت اصول ایمنی و محیط زیست انجام شوند. همچنین، قوانین و مقررات مربوط به استخراج طلا و مواد معدنی در هر کشور ممکن است تفاوت داشته باشند و باید به آن‌ها پایبند بود.

بازیافت مواد معدنی دیگر: پس از جداسازی طلا، ممکن است مواد معدنی دیگری نیز در مخلوط حاصل از فرآیند جداسازی وجود داشته باشند. این مواد معدنی می‌توانند شامل نقره، مس، روی و سایر فلزات باشند. در این صورت، می‌توان این مواد را نیز جدا کرده و به منظور بازیافت یا استفاده مجدد آن‌ها راه‌حلی پیدا کرد.

مدیریت پسماند: پس از استخراج طلا و جداسازی مواد معدنی دیگر، ممکن است پسماندهای حاصل از این فرآیند باقی بمانند. در این صورت، باید به مدیریت صحیح و مسئولانه این پسماندها پرداخته شود. این شامل مراقبت از محیط زیست، بازیافت مواد قابل استفاده و دفع صحیح پسماندها می‌شود.

آزمایشات کنترل کیفیت: در هر مرحله از جداسازی طلا، آزمایشات کنترل کیفیت انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که طلا به صورت خالص و با کیفیت است. این آزمایشات می‌تواند شامل آنالیز شیمیایی، آزمون‌های فیزیکی و بررسی خواص فیزیکوشیمیایی باشد.

استفاده از طلا: پس از جداسازی و تصفیه طلا، آن می‌تواند برای مصارف مختلف استفاده شود. طلا معمولاً در صنایع جواهرسازی، الکترونیک، دندانپزشکی و صنایع فضایی استفاده می‌شود.

جداسازی طلا با استفاده از سیانید یک فرآیند پیچیده است و نیاز به تجهیزات و شرایط خاصی دارد. برای انجام این فرآیند، بهتر است به متخصصان مربوطه مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنید. همچنین، حفظ اصول ایمنی و محیط زیست در هر مرحله از این فرآیند بسیار مهم است.

جمع بندی

در این مطلب با انواع روش های جداسازی طلا از خاک و سنگ با اسید آشنا شدید امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که شما هم تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم که با ما در بازیافت آنلاین به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط