استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

ارزشمند ترین ضایعات برای بازیافت

بازیافت فلزات گرانبها ، از جمله موارد با اهمیتی است که این روز ها در صنعت بازیافت بسیار رونق گرفته ؛ در صنعت بازیافت فلزات ارزشمند استخراج فلزاتی مانند طلا ، نقره و فلزات گروه پلاتین مانند رودیوم و پالادیوم ، بیشتر از صنایع دیگر صورت می گیرد و این به خودی خود ، اهمیت صنعت بازیافت فلزات گرنبها را نمایان می نماید.
طلا بیشتر از جواهرات و قراضه آن ، نقره را از فیلم های عکس برداری و کاتالیست صنایع مختلف و پلاتین را از پسماند حاصل از فلزات پایه و به طور عمده از کاتالیست خودرو ها ، می توان به دست آورد و مورد بهره وری قرار داد.
در این مقاله، استخراج فلزات ارزشمند از کاتالیزور خودرو ها را مورد برسی قرار خواهیم داد ، چراکه این دسته از ضایعات را می توانیم جز عمده ترین منابع ، برای استخراج فلزات گرانبها و ارزشمند در نظر بگیریم.
اما شاید سوالی که برای شما عزیزان پیش بیاید ، این مورد باشد که چرا ضایعات کانالیزور خودرو ها اهمیت دارد؟ اینکه کاتالیست چیست و چه کاربردی دارد و اصلا چرا برای استخراج فلزات ارزشمندی مانند پلاتین ، جز عمده ترین منابع به حساب می آید؟

ضایعات

کاتالیست یا مبدل کاتالیستی در خودرو ها

مبدل های کاتالیستی ، همان طور که از نامشان مشخص است ، وظیفه تبدیل و مبدل ساختن را بر عهده دارند . اینجاست که سوالی که مطرح می شود این است که مبدل های کاتالیستی در خودرو ها ، دقیقا چه چیزی را به چه چیز دیگری تبدیل می کنند؟
کاتالیزور ها یا مبدل های کاتالیستی ، در خودرو ها ، وظیفه تبدیل آلاینده ها و دود خروجی از موتور خودرو را به مواد و گاز هایی به خطر تر و قابل استفاده مجدد در طبیعت را بر عهده دارند و این وظیفه را به صورت کاتالیستی به انجام می رسانند.
این یعنی بدون اینکه در واکنش ها مربوط به این تبدیل شرکت کنند ، سرعت واکنش ها را افزایش می دهند.
این وظیفه مبدل های کاتالیستی در خودرو ها در ابتدا ، اهمیت زیست محیطی بسیار بالا و بعد از آن برای مصرف سوخت خودرو و احتراق موتور آن ، بسیار ارزشمند است.
پس تا اینجا متوجه شدیم که مبدل کاتالیستی چیست و چه وظیفه مهمی را در خودرو ها بر عهده دارد ؛ اما چرا این مبدل ها ، منابع عمده برای فلزات گرانبها و کم یاب به حساب می آیند؟

چرا کاتالیست خودرو ها ارزشمند هستند؟

در ساختار کاتالیزور خودرو ها ، که برای افزایش سطح تماس بیشتر با آلاینده ها ، به صورت شبکه ای ساخته می شود ، از فلزاتی استفاده می شود ، که خاصیت کاتالیستی داشته باشند ، مانند طلا و فلزات گروه پلاتین.
البته برای طلا و پلاتین و خانواده آن ، منابع طبیعی دیگری نیز وجود دارد ، اما این منابع بسیار محدود بوده و معمولا در انحصار چند کشور ، مانند روسیه و آمریکا قرار دارند.
همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم ، در ساختار کاتالیزور خودرو ها ، از فلزات ارزشمند استفاده شده ، پس ضایعات آن ها از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند ، به طوری که قیمت آن ها ، به شدت وابسته به نوسانات قیمت دلار می باشد.
تا اینجا احتمالا این سوال در ذهن شما شکل گرفته که کاتالیست کدام یک از خودرو ها از بالاترین ارزش برخوردار است؟
در بخش بعدی ، این موضوع را مورد برسی قرار خواهیم داد.

 

ضایعات

 

کاتالیزور کدام خودرو ها دارای ارزش بیشتری است؟

آیا تفاوتی میان کاتالیزور خودرو ها ، وجود دارد؟
ابتدا بهتر است با جواب سوال دوم ، شروع کنیم.
بله ، بین کاتالیزور خودرویی مانند پراید ، با خودرو های رده بالاتر مانند تویوتا ، تفاوت های زیادی در کیفیت مواد به کاربرده شده و کارایی وجود دارد که برای بازیافت بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد ، به طوری که برخی از افراد فعال در حوزه بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات کاتالیزور خودرو ها به عنوان سرمایه استفاده می نمایند.(البته در برخی زمان های خاص)
پس به صورت کلی ضایعات کاتالیزور خودرو های خارجی یا به عبارتی وارداتی ، ارزشمند تر از خودرو های داخلی هستند و برای بازیافت فلزات گرانبها نیز مناسب تر هستند ، به طوری که اگر از روش های درستی برای استخراج استفاده شود ، با بازدهی بسیار خوبی ، فلزات کمیاب و ارزشمند را استخراج خواهید نمود.
اما این به معنای بی ارزش بودن کاتالیزور خودرو های داخلی نیست ! در واقع کاتالیزور هیچ خودرویی بی ارزش نیست و از ضایعات تمامی کاتالیزورها ، می توان برای استخراج فلزات گرانبها ، استفاده نمود.
برای استخراج فلزات گرانبها و ارزشمند از ضایعات کاتالیزور خودرویی مانند پراید نیز می توان استفاده کرد ، اما نکته اینجاست که از تعداد بیشتری از کاتالیزور ها باید استفاده نمود تا به مقدار قابل توجهی از فلزات ارزشمند دست پیدا کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از بازیافت آنلاین ، کاتالیزور های خودرو ها و ضایعات آن ها را مورد برسی قرار دادیم و به این موضوع پرداختیم که کدام یک از این کاتالیست ها دارای ارزش بیشتری است.
در صورتی که علاقه مند به یادگیری، جدید ترین متد های استخراج فلزات از ضایعات کاتالیزور خودرو ها هستید ، با متخصصین و مشاورین بازیافت آنلاین در تماس باشید.

مقالات مرتبط