استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

کاربرد کاتالیست پتروشیمی چیست؟

بجز اینکه بهترین خریدار کاتالیست پتروشیمی بازیافت آنلاین است ، کاربرد کاتالیست پتروشیمی  ، پالادیوم یا نمک پلاتین، کلرید پلاتین بیشترین کاربرد را در صنعت خودرو سازی و پزشکی دارد و با بازیافت ضایعات کاتالیست پتروشیمی و این فلزات گرانبها از خروج ارز جلوگیری کرده و به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند. مبدل های کاتالیستی با کاتالیست ها برای تولید پروپیلن، پلی اتیلن و اتیلن بکار برده می شوند.

پلاتین فلزی گرانبها است که برای تهیه کاتالیست های پتروشیمی استفاده می شود، زیرا قابلیت جذب هیدروژن را دارد و در زمان گرم شدن مقداری از هیدروژنی که جذب کرده را رها می کند.کاتالیست‌های پتروشیمی برای تهیه محصولات پتروشیمی شامل: فرآورده های نفتی، رزین، رنگ و … بکاربرده می شوند.

تولید پلی اتیلن کاتالیست هایی مانند: کربن سیاه، دی اکسید تیتانیوم به عنوان کاتالیست های زوج افزاینده مورد استفاده قرار می گیرند این کاتالیست ها به دلیل کاهش هزینه و بالا بردن راندمان در فرایندهای شیمیایی بسیار با اهمیت هستند با گسترش تکنولوژی و بالا رفتن ظرفیت تولید نیاز به آنها بیشتر احساس می شود به همین دلیل منجر به بالا رفتن تولید ضایعات آن می گردند.

فرایندهای پتروشیمی به دو گروه پلیمری و غیر پلیمری دسته بندی می شوند که عبارتند از:

  • کاتالیزورهای پلیمری مانند: تری اتیلن آمین، اکسید آنتیموان و …
  • کاتالیزورهای غیر پلیمری مانند: آروماتیزاسیون، ریفرمینگ خشک، اتیلن به اتیلن اکساید، دی هیدروژناسیون و…

کاتالیست های مصرفی در صنعت پتروشیمی دارای تنوع زیاد محصولات و فرایندهای آن از صنعت پالایشگاهی بیشتر است. کاتالیست های صنعتی در ایران به دلیل تنوع زیاد براساس صنایع مصرف کننده تقسیم بندی می شوند از مهمترین عملکرد صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت و گاز در کشورهای توسعه یافته روند کار فرایندهای کاتالیستی است.

خرید کاتالیست پتروشیمی با قیمت عالی و وظایف کاتالیست ها

بعد از خرید کاتالیست تروشیمی میتوان از کاتالیست ها سرعت واکنش را با تغییر مسیر عوض کرده و از کاتالیست های پتروشیمی و صنعتی برای کاهش و افزایش سرعت واکنش استفاده می کنند مانند اثر واکنشی که در ارتباط با بازیافت روغن است را می توان اشاره کرد در خصوص تغییر مسیر و افزایش سرعت از آن بهره می برند. از مدل های مختلف کاتالیست های پتروشیمی و صنعتی برای بازسازی و شکستن پیوندهای شیمیایی بین اتم ها در ترکیبات مختلف و مولکول های عناصر بکاربرده می شود. بنابراین می توان گفت کاتالیزورها باعث سریع تر واکنش دادن مولکول ها می شوند.

 

انواع کاربرد کاتالیست پتروشیمی

انواع کاربرد کاتالیست پتروشیمی

کاربرد کاتالیست پتروشیمی در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها ؟

اهمیت کالیست ها هر روز در حال افزایش است، زیرا در تولید انواع سوخت ها نقش مهمی دارند. در قسمت های مختلف واحدهای پالایش نفت کاتالیست ها کاربرد چشمگیری دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرآیند ریفرمینگ کاتالیزوری

ریفرمینگ کاتالیزوری نوعی از کاتالیزورهای پلاتین بوده که دارای پایه اسیدی فعال می باشد که به دو عامل اساسی مانند: پایه اسیدی  فلزی در فعال سازی واکنش ها اهمیت زیادی دارند در عملیات ریفرمینگ، پلاتین واکنش های هیدروژناسیون و هیدروژن زدایی را فعال کرده و عامل اسیدی در واکنش های هیدروکراکینگ و ایزومری نقش دارد. دو عامل کاتالیزور واکنش های حلقوی را فعال می کند.

فرآیند کراکینگ

از مهمترین فعالیت های پالایشی کراکینگ کاتالیزوری است که برای تبدیل برش های سنگین تر به مواد با ارزش تر و سبکتر مخصوصا بنزین استفاده می شود در این روند خوراک مربوطه اصولا گازوئیل تقطیر اولیه می باشد که می توان از گازوییل به وجود آمده برای واحدهای پالایشگاهی مختلف به صورت خوراک بکار برد در فرآیند نهایی گازهای سبک سیر نشده و سیر شده، گازوییل های سنگین و سبک و بنزین است.

فرآیند آلکیلاسیون

آلکیلاسیون به معنای ارتقاء یک گروه آلکیل به یک ترکیب آلی است که در اصلاح پالایش نفت از واکنش یک ایزوپارافین با یک الفین سبک در فشار و دمای زیاد، واکنش آلکیلاسیون امکان ایجاد بدون کاتالیزور را دارد که در عملکردهای صنعتی الکیلاسیون با کاهش دما و با وجود کاتالیزور صورت می گیرد.

خوراک آلکیلاسیون از الفین های سبک و ایزوبوتان است. اولفین ها اصولا از واحدهای کراکینگ کاتالیزوری و  کک سازی به وجود می آیند از میان اولفین ها، بوتن ها و پروپن ها بیشترین استفاده را می کنند، اما گاهی از پنتن ها و اتیلن به شکل خوراک مورد استفاده قرار می گیرند.  اولفین ها را می توان با روش هیدروژن زدایی از پارافین تهیه کرد. ایزوبوتان از واحدهای هیدروکراکینگ به وجود می آید، اما می توان آن را از بخش های تقطیر نفت خام، رفرمینگ و فرآورش گاز طبیعی بدست آورد همچنین از روش ایزومری نرمال بوتان نیز تهیه می شود.  

ترکیبات واحد آلکیلاسیون شامل: نرمال بوتان، پروپان، بنزین الکیلیت، قطران که به صورت ماده ای قهوه ای و غلیظ می باشد که ترکیبی از زنجیره های جانبی با سیکلوپنتادین های مزدوج است.

کاربرد کاتالیست پتروشیمی

کاربرد کاتالیست پتروشیمی چیست؟

فرآیند پلیمری

پلیمر اهمیت ویژه ای در صنایع پتروشیمی دارد در صنعت نفت به شکل محدودی برای تهیه بنزین با عدد اکتان بیشتر استفاده می شود برای ترکیبات آلکیلاسیون به عنوان رقیب ضعیفی است.

بوتن ها و پروپن خوراک های خوبی برای واحدهای پلیمری به حساب می آیند در ابتدا به برج جذب C2 و بعد به برج ثبت ارسال کرده از انتهای این برج بنزین ثبت شده و از بالای آن برش C4 – C3  به وجود می آید که نوعی از خوراک واحد پلیمری به شمار می رود. در ترکیبات پلیمری، ترکیبات اصلی بنزین است که خواص آن به نوع خوراک بستگی دارد.

در نهایت دیمری شدن اکتان و بوتان به  وجود آمده است که بعد از هیدروژنی شدن بنزین با کیفیت و مرغوبی حاصل می شود.

کاتالیزور بکار رفته در اسید فسفریک و پلیمر است که گاهی اوقات از اسید فسفریک مایع استفاده می شود، ولی اصولا نوع جامد آن به شکل اسید فسفریک بر روی یک لایه نازک اسید یا پایه کیزل گور بر روی کوارتز خرد شده استفاده می شود. صنعت قیر را می توان به عنوان زیر شاخه این دسته نام برد.

فرایند ایزومری و کاربرد کاتالیست پتروشیمی

در عدد اکتان بنزین سبک با بکاربردن فرایند ایزومری که نرمال پارافین ها به ایزومرهای شاخه دار می توان تغییر شکل و بهبود داد. خوراک این واحدها از بنزین سبک بوده که شامل مخلوط هیدروکربن های ۵ الی ۶ کربنی است که انواع خطی هیدروکربن ها در  این بنزین وجود دارند و این عامل باعث شده عدد اکتان محصول نسبت به خوراک افزایش یافته و این واحد برای تبدیل نرمال بوتان به ایزوبوتان بکاربرده می شود کاتالیزورهای مناسب برای واکنش ایزومری باید از خاصیت اسیدی برخوردار باشند.

واحدهای پتروشیمی و کاربرد کاتالیست پتروشیمی

ترکیبات کاتالیزوری نسبت به فرایندهای صنعت نفت، حجم خیلی کمی را فرا می گیرند، ولی در عوض محصولات تولید شده بسیار متنوع است مانند: اتیلن، تولید سیکلو هگزان، پلی اتیلن، هیدروژن زدایی از پارافین های خطی، تولید پروپین را می توان ذکر کرد.

دسته‌بندی کاتالیزورهای صنعتی و کاربرد کاتالیست ها پتروشیمی

کاتالیزورها به عنوان موادی با خصوصیت‌های ویژه که واکنش‌های شیمیایی را تسریع و تسهیل می‌کنند، در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. در این مقاله، به دسته‌بندی کاتالیزورهای صنعتی و کاربردهای آنها با جزئیات می‌پردازیم.

کاتالیزورهای فلزی:
– پلاتینیم (Pt): استفاده از پلاتینیم به عنوان کاتالیزور در فرآیندهای هیدروژناسیون و اکسایش برای تولید مواد شیمیایی از جمله پلیمرها و سوخت‌ها رایج است.
– نیکل (Ni): کاتالیزورهای نیکلی برای تولید هیدروژن و سنتز آمونیاک استفاده می‌شوند.
– پالادیم (Pd): استفاده از پالادیم به عنوان کاتالیزور در فرآیندهای تبدیل هیدروکربن‌ها و تهیه مواد شیمیایی از جمله پلاستیک‌ها متداول است.

کاتالیزورهای اسیدی:
– اسید سولفوریک (H2SO4): کاتالیزور سولفوریک اسید در فرآیندهای تولید پلیمرها، مواد شیمیایی و داروها به عنوان کاتالیزور اسیدی استفاده می‌شود.
– اسید هیدروکلریک (HCl): استفاده از اسید هیدروکلریک به عنوان کاتالیزور در فرآیندهای تولید و دی‌استرها و پلاستیک‌ها رایج است.

کاتالیزورهای پایه‌ای:
– هیدروکسید سدیم (NaOH): کاتالیزور پایه‌ای هیدروکسید سدیم در فرآیندهای تبدیل استرها و تولید صابون استفاده می‌شود.
– هیدروکسید پتاسیم (KOH): استفاده از هیدروکسید پتاسیم به عنوان کاتالیزور در فرآیندهای تولید کاغذ و مواد شیمیایی رایج است.

کاتالیزورهای اکسیدی و کاربرد کاتالیست پتروشیمی:
– اکسید روی (ZnO): کاتالیزور اکسید روی در فرآیندهای تولید پلاستیک‌ها و رنگ‌ها به عنوان کاتالیزور اکسیدی استفاده می‌شود.
– اکسید تیتانیوم (TiO2): استفاده از اکسید تیتانیوم به عنوان کاتالیزور در فرآیندهای تولید مواد نانو و فرآیندهای تبدیل نوری رایج است.

کاتالیزورهای زیستی:
– آنزیم‌ها: آنزیم‌ها به عنوان کاتالیزورهای زیستی در فرآیندهای بیولوژیکی مانند تولید غذا، دارو و تجزیه مواد آلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
– باکتری‌ها: برخی از باکتری‌ها نیز به عنوان کاتالیزورهای زیستی در فرآیندهای تصفیه آب، تبدیل مواد آلی و تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاتالیزورهای نانو و کاربرد کاتالیست پتروشیمی:
– نانوذرات فلزی: استفاده از نانوذرات فلزی به عنوان کاتالیزورهای نانو در فرآیندهای تولید هیدروژن، تبدیل CO2 به مواد قابل استفاده و تولید نانومواد رایج است.
– نانوکاتالیزورهای اکسیدی: نانوکاتالیزورهای اکسیدی مانند اکسید تیتانیوم و اکسید روی به عنوان کاتالیزورهای نانو در فرآیندهای تولید نانومواد و تبدیل نوری استفاده می‌شوند.

کاتالیزورهای هتروژن:
– کاتالیزورهای تحت فشار: استفاده از کاتالیزورهای تحت فشار در فرآیندهای شیمیایی و نفت و گاز برای تولید مواد پایه و سوخت‌ها بسیار معمول است.
– کاتالیزورهای با قابلیت بازیافت: کاتالیزورهای با قابلیت بازیافت برای کاربردهای پایدار و محیط‌زیستی مورد توجه قرار می‌گیرند.

کاتالیزورهای همیژنو کاربرد کاتالیست پتروشیمی:
– فتالات کاتالیزورها: کاتالیزورهای فتالات برای تولید پلاستیک‌ها و رنگ‌ها به عنوان کاتالیزورهای همی‌ژن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
– کاتالیزورهای متالوسند: کاتالیزورهای متالوسند برای فرآیندهای تبدیل هیدروکربن‌ها و تولید مواد شیمیایی از جمله پلاستیک‌ها استفاده می‌شوند.

نتیجه‌گیری:
کاتالیزورها به عنوان عوامل حیاتی در فرآیندهای صنعتی و تولیدی با انواع و کاربردهای مختلف بکار می‌روند. هر دسته‌ای از کاتالیزورها دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی است که به بهبود کارایی و بهره‌وری فرآیندها کمک می‌کند. با توجه به اهمیت این عوامل، تحقیقات بیشتر در زمینه کاتالیزورها و ارتقاء فناوری‌های مرتبط با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

جمع بندی

در مطالب بالا  از بازیافت انلاین در مورد کاربرد کاتالیست پتروشیمی و تک تک خصوصیات آنها آشنا شدیم در صورتی که تمایل دارید در مورد استخراج طلا از کامپیوتر بدانید در مقالات بعدی همراه ما باشید تا بیشتر با این مبحث آشنا شوید.

مقالات مرتبط