استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

کاتالیست‌های پتروشیمی چیست؟

کاتالیست‌های پتروشیمی چیست ؟ در واقع کاتالیست‌های پتروشیمی به موادی گفته می شوند که عامل کاتالیزور در فرآیندهای شیمیایی و پتروشیمی است که برای افزایش عملکرد و کارایی واکنش های شیمیایی و کاهش فشار و دما بکار می رود.

ضایعات کاتالیست پتروشیمی یکی از پرطرفدارترین ضایعات برای استخراج فلزات گرانبها است مانند: استخراج طلا که از ارزش ویژه ای برای بازگردانی فلزات گرانبها دارد این مواد نقش مهمی در عملکرد واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی دارند به صورتی که برای تبدیل محصولات خام کم ارزش به محصولات با ارزش بدون مراحل تبدیل کاتالیستی امکان پذیر نیست.

امروزه از کاتالیست ها در صنایع مختلف استفاده می کنند و تمامی واکنش های شیمیایی صنعتی که برای تولید محصول و مواد اولیه استفاده می شوند در مراحل تولید خود این مواد را بکار می برند.

در کشورهای در حال توسعه از فرایندهای کاتالیستی در صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت و گاز بکار می برند و دارای اهمیت زیادی است. کاتالیست ها در پالایشگاه ها برای تهیه فراورده های میانی یا نهایی و تهیه سوخت بیشترین استفاده را دارند که نقش آنها را در صنعت پررنگ تر می کند.

در سالهای اخیر کاتالیست ها در بازار جهانی رشد فزاینده ای داشتند که بیشترین استفاده از  آنها مربوط به کشورهای خاورمیانه و چین است که به دلیل بالا رفتن ظرفیت، پالایش و تولید محصولات پتروشیمی است.

ایالات متحده ژاپن و اتحادیه اروپا ۲۳ درصد از محصولات پتروشیمی را تولید می کردند. آمریکا و ژاپن در سال ۲۹۱۹ با روند ۳۲ در صدی روبه کاهش پیدا کرد و مناطق خاورمیانه و چین با ۱۲ الی ۱۳ درصد از محصولات پتروشیمی را روانه بازار جهانی کردند.

 

کاتالیست پتروشیمی چیست؟

وضعیت صنعت کاتالیست های پتروشیمی چیست در ایران

با افزایش ظرفیت های مجتمع های پالایش و پتروشیمی در ایران در سالهای گذشته باعث بالا رفتن تقاضای کاتالیست های مورد نیاز کشور شده است.

کاتالیست چه اهمیتی دارند؟

در زمان های قدیم به کاربردن کاتالیست های پتروشیمی و صنعتی مرسوم نبود با پیشرفت صنایع و پی بردن به نقش مهم آنها رواج چشمگیری پیدا کرد.

کاتالیست ها چه وظیفه ای دارند؟

از کاتالیست ها برای کاهش و افزایش سرعت و تغییر  مسیر استفاده شده و استفاده از کاتالیزورها به سریع تر واکنش دادن مولکول ها کمک می کنند.

تولید کاتالیست ها چه چالش هایی دارد؟

بزرگترین چالش تولید کاتالیست ها دامپینگ است. شرکت های معروف و بزرگی در این عرصه فعالیت می کنند که به دلیل قدرت نفوذ مالی امکان ارائه محصول وارداتی به مقدار زیادی کاهش یافته است.

بنابراین تقاضا کننده این محصولات را در خواست داده و در نهایت به تولید کاتالیست در کشور و با کمبود آن مواجه می شوید و در بازه زمانی بسیار کم با مشکلات مالی برخورد کرده ولی در مدت طولانی داری سود سرشاری است.

نقش کاتالیست ها در صنایع نفتی، پتروشیمی و همچنین برای تهیه روغن خوراکی و روغن موتور  بسیار مهم است. بخش اعظم این محصولات در خارج از کشور تولید شده و به عنوان محصول وارداتی به حساب می آید و با وجود تحریم های اعمال شده بر ایران یکی از چالش های پیش رو در صنعت پتروشیمی است.

دیدن کنید: استخراج طلا از کامپیوتر 

 

چالش های تولید کاتالیست پتروشیمی

چرا تولید کاتالیست در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی از اهمیت زیادی برخوردار است؟

برخورد با ضربه پذیری درآمد صادرات گاز و نفت یکی از اهداف مهم دراز مدت در ایران است. ضروری است که تولید این فناوری را در داخل کشور به سطح بالای استاندارد برسانیم که باید به تایید وزارت نفت برسد.

شرایط تولید و ساخت کاتالیست های پتروشیمی چیست ؟

در یک ترکیب شیمیایی ابتدا انرژی فعال سازی باعث کاهش انرژی اولیه شده و پس از آن روند سرعت واکنش را افزایش می دهد و باعث گرفتن خروجی کار می شود. انواع  برج تقطیر های پتروشیمی و پروژه های صنعتی با یک سری استانداردها نیاز به حجم خاصی کاتالیست دارد. کاتالیست ها سرعت واکنش های شیمیایی را با کاهش انرژی فعال سازی افزایش می دهند.

مبدل های کاتالیست یکی از موارد با اهمیتی است که در تولید آنها استفاده می شود. نقش اصلی آنها کنترل فعل و انفعالات شیمیایی است در این هنگام کاتالیست ها در واکنش ها وارد عمل شده بدون آنکه خودشان دستخوش تغییر شوند.

نقطه اصلی واکنش کاتالیست ها در هر ترکیب به وزن اولیه مواد کمتر بستگی دارد در صورتی که انتخاب درستی در مورد تولید کاتالیست ها نداشته باشید با مشکل مواجه می شوید.

رویکرد های مختلف کاتالیست ها

نوع عملکرد، نوع ماده سازنده و نوع مصرف را می توان ذکر کرد به این صورت که تولید کاتالیست مرتبط با بکار بردن در صنایع پتروشیمی، پالایشی و محیط زیستی خواهد بود .

کاتالیزورهای صنعتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

مقدار زیادی کاتالیزور هر روز در دنیا ساخته می شود که مراحل ساخت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است هر کدام از اینها دارای دسته بندی های متنوعی است  که شامل: کاتالیزورهای مثبت و کاتالیزورهای منفی است.

  • کاتالیزورهای مثبت

با کم شدن موانع سرعت واکنش های شیمیایی را افزایش داده و باعث شده مولکول های زیادی در طول واکنش به محصول تبدیل شوند. کاتالیزورها در روند افزایش عملکرد و بازدهی محصولات شیمیایی بسیار موثر هستند.

  • کاتالیزورهای منفی

خصوصیت این کاتالیزورها باعث کم شدن سرعت واکنش های شیمیایی شده و با زیاد کردن موانع انرژی در روند فعال سازی تعداد مولکول ها را در واکنش های شیمیایی کم می کند.

کاتالیست های مرغوب و نامرغوب صنعتی و پتروشیمی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

کاتالیست های مرغوب: فقط امکان ایجاد شدن یا نشدن محصول را داده و تشکیل چند محصول روی کیفیت آنها اثر گذاشته و روند کار را پایین می آورد در صورتی که کاتالیزور چند محصول را تولید می کند بدانید که کاتالیزور نامرغوبی است.

در کاتالیست های صنعتی و پتروشیمی سرعت انجام واکنش ها بسیار با اهمیت است که بنا به نیاز شما تعیین می شود. بهتر است برای بازدهی بالا از کاتالیزور مرغوب در صنایع مختلف استفاده نمایید.

 

کاتالیست های پتروشیمی چیست؟

کاتالیست‌های پتروشیمی چیست

کاربرد کاتالیست‌های پتروشیمی

کاتالیست های پتروشیمی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند:

  • نفت و گاز: بیشترین کاربرد کاتالیست ها در صنعت نفت است که در طی دو فرایند کراکینگ (شکستن مولکول های بزرگ به کوچک) و رفرمینگ ( بازیابی و ترکیب مولکول ها برای تولید) است. کاتالیست های فلزی، ارگانومتالیک و کاتالیست های زیگلر ناتا بیشترین مصرف را در صنعت نفت دارند.
  • صنایع پتروشیمی: عملیات کاتالیزوری در این باره نسبت به فرایندهای صنعت نفت، بسیار حجیم است و فضای زیادی را اشغال می کند، اما با توجه به محصولات منحصر به فرد و گوناگونی که تولید می کنند اعم از پلی اتیلن، هیدروژن زدایی از پارافین های خطی، پروپین و ساخت سیکلوهگزان.

فرایندهای تولید شده در صنایع پالایشگاهی به ۴ دسته تقسیم می شوند که شامل:

  1. فرایندهای جداسازی (Separation Processes)

در فرایندهای جداسازی که شامل نمک، آب و تمامی فرآیندهای تقطیر اتمسفریک و تقطیر در خلاء است.

  1. فرآیندهای تبدیلی / شکست مولکولی (Conversion Processes)

این فرایند به جهت تبدیل نمودن هیدروکربن های سنگین به سبک بکار می رود. هر چقدر میزان خوراک ورودی به پالایشگاه سنگین تر باشد پایین تر یعنی نیاز به فرآیندهای تبدیلی بیشتری خواهد داشت. فرایندهای تبدیل عبارتند از: واحدهای کراکینگ است از مهمترین واحدهای تبدیلی می توان به به واحدهای کراکینگ بستر سیال اشاره کرد، چرا که این واحدها به تولید الفین های سبک مانند: پروپیلن و بوتیلن و بنزین می پردازند.

  1. فرایندهای کاهش گوگرد (Desulfurization Processes)

فرایندهای کاهش گوگرد  یکی از مهمترین واحدهای فرایند در پالایشگاه است که تمامی آنها زیر نظر کاتالیست است. کار این واحدها حذف گوگرد و فلزات سنگین و دیگر ترکیبات آلاینده از برش های مختلف تولیدی است. فرایندهای کاهش گودگر می توان تصفیه هیدروژنی برش های نفتا Naphtha HydroTreating، نفت گاز Gas Oil HydroTreating و نفت سفيد Kerosene HydroTreating را نام برد.

  1. فرایندهای ارتقا کیفیت و خواص محصولات (Finishing Processes)

فرایندهای ارتقا کیفیت کاتالیستی شامل: ایزومریزاسیون Isomerization، Reforming  و آلکیلاسیون Alkylation می باشند.

جمع بندی کاتالیست‌های پتروشیمی چیست

در این مطلب با خصوصیات و روند کار کاتالیست های پتروشیمی و از اهمیت آنها در صنایع مختلف، تفاوت ها وظایف و شرایط تولید این ماده با ارزش اطلاعاتی را کسب نمودید از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید. بسیار سپاسگزاریم برای آشنایی بیشتر با انواع و کاربرد کاتالیست های پتروشیمی در مقالات بعدی با ما همراه باشید.

همانگونه که در ابتدای مقاله ذکر شد ضایعات کاتالیست های پتروشیمی از استخراج فلزات گرانبها است مواد بازیافتی که به نظر بی ارزش هستند یکی از بزرگترین سرمایه های کشور به حساب آمده و در بازگشت به چرخه تولید نقش مهمی را ایفا می کنند به همین دلیل سعی کنید پسمانده ها را با مواد بازیافتی جدا نموده تا در روند این چرخه با ارزش سهمی داشته باشید در صورتی که بخواهید مواد بازیافتی خود را به مکان های معتبر و مجاز تحویل دهید پیشنهاد ما بازیافت آنلاین است حتما با ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط