استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

نحوه ساخت کاتالیست پتروشیمی

تولید کاتالیست‌های پتروشیمی برای افزایش کارایی فرایندهای شیمیایی و صنعتی بکار برده می شود این کاتالیست ها  شامل فلزاتی مانند: پالادیوم، نیکل، روی و … با فلزات آکالین مانند: پتاسیم، سدیم و… است برای تولید کاتالیست پتروشیمی در ابتدای امر مواد اولیه مورد نیاز را تهیه می کنیم مانند تولید کاتالیست پالادیوم آن را به صورت تجاری خریداری کرده و بعد این فلز را با کمک روش های شیمیایی مانند: احیاء، ردیابی، رسوب گذاری و … به شکل نانو ذرات تولید می کنیم.

بعد از ساخت فلزات، آنها را با کمک تکنیک های شیمیایی مانند: سوختن در دمای زیاد، روش های رسوب گذاری شیمیایی، رسوب گذاری بخار و … به صورت کاتالیست پتروشیمی تشکیل می شوند در نتیجه کاتالیست های تولید شده برای بهبود روند کار فرایندهای  شیمیایی در صنایع پتروشیمی، نفت، سوخت و … بکاربرده می شوند.گروه دیگری از کاتالیست های پتروشیمیایی وجود دارند که برای تبدیل برش های هیدروکربنی به گاز طبیعی بکار برده می شوند اصولا محصولات خروجی این گروه به دو دسته پلیمری و غیر پلیمری تقسیم می شوند.

نحوه ساخت کاتالیست پتروشیمی

نحوه ساخت کاتالیست پتروشیمی

دیدن کنید: خرید کاتالیست پتروشیمی

شرایط و ساختار صنعت تولید کاتالیست چگونه است؟

در صنعت تولید کاتالیست زنجیره های متفاوتی برای تبدیل پروپیلن، بودتادین، بنزین، تولوئن، زایلن، اتیلن و… وجود دارند و محصولات زیادی را بر پایه کاتالیست ها بهره برداری می کنند که هر کدام از این محصولات شامل طیف وسیعی از متریال پلی کربنات و تولیدات پلاستیک است.

تولید کاتالیست در جهان توسط ۸ شرکت اروپایی شامل: سه شرکت ژاپنی، سه شرکت ایالات متحده آمریکا صورت می گیرد اکنون بیشترین کاربرد کاتالیست در آمریکای شمالی و کشورهای آسیایی انجام می گیرد.کشور چین در سال های اخیر ۹% این موارد را اذعان خود کرده است، زیرا یکی از پرکاربردترین مصرف کنندگان در صنایع پتروشیمی است که برای محیط زیست خطرناک می باشد.

انرژی فعال سازی و واکنش در یک ترکیب شیمیایی باعث کاهش انرژی اولیه شده است و باعث افزایش سرعت واکنش شده و مراحل خروجی گرفتن انجام می شود از انواع برج تقطیر پتروشیمی تا پروژه های صنعتی همه طبق یک فرایند استانداری نیاز به حجم خاصی از کاتالیست خواهد داشت. این ماده سرعت واکنش های شیمیایی را با تکنیک کاهش  انرژی فعال سازی افزایش می دهد بدون آن که دخیل باشد.

مبدل های کاتالیست، کنترل کننده فعل و انفعالات شیمیایی بوده و زمانی که کاتالیست در واکنش دخیل باشد تغییرات در این فعل و انفعالات صورت می گیرد بدون آنکه دستخوش تغییر شده و یا مصرف شود.

 

میزان کاتالیست ها در هر فرایند به وزن اولیه مواد کمتر است که نقطه اصلی واکنش به شمار نمی رود. اگر روش درستی را برای تولید و انتخاب کاتالیست ها پیدا نکنید واکنش دچار مشکل خواهد شد برای ساخت کاتالیست پتروشیمی به نوع آن بستگی مستقیمی دارد که  در چند مرحله تشکیل می شود که در زیر به این مراحل اشاره می کنیم.

  • تهیه مواد اولیه: در این فرایند مواد اولیه مورد نیاز تولید کاتالیست پتروشیمی مانند: فلزات، ترکیبات شیمیایی و… تشکیل می شود.
  • تهیه پایه کاتالیست: بعد از تولید مواد اولیه پایه کاتالیست به صورت های متفاوتی مثل: رسوب گذاری، سوختن دمای بالا، رسئی گذاری بخار و… تولید می شود این پایه ها شامل: کربنات‌ها یا آلومینات‌ها، سیلیکات‌ها و اکسیدها است.
  • پوشش دادن پایه کاتالیست: در این فرایند پوشش دادن مواد فعال در روی پایه کاتالیست ها شکل می گیرد. این مواد فعال فلزات قلیایی مانند: پالادیوم، گروه VIII مانند نیکل، پتاسیم و سدیم و…  است. پوشش دهی این مواد فعال باعث بهبود روند کار کاتالیست ها می شوند.
  • خشک کردن و فرآوری: پس از پوشش دهی مواد فعال کاتالیست پتروشیمی خشک شده و در دمای بالا فرآوری می شود به منظور افزایش پایداری کاتالیست اتصال محکمی بین پوشش دهی مواد فعال و پایه کاتالیست صورت می گیرد.
  • بسته بندی و عرضه: کاتالیست پتروشیمی بعد از آماده سازی و فرآوری بسته بندی و روانه بازار می شود.

با توجه به  توقف فعالیت پتروشیمی، نوع کاتالیست و روش تولید آنها همه با هم متفاوت است، اما می توان بطور کلی مراحل کار به صورت تولید کاتالیست پتروشیمی که شامل: تهیه مواد اولیه، تهیه پایه کاتالیست، پوشش دهی مواد فعال، فراوری و بسته بندی را ذکر کرد.

شرایط و ساختار صنعت تولید کاتالیست چگونه است؟

شرایط و ساختار صنعت تولید کاتالیست چگونه است؟

آیا تولید کاتالیست های پتروشیمیایی برای محیط زیست ضرر دارد؟

تولید کاتالیست‌های پتروشیمیایی، مانند هر فعالیت صنعتی دیگری، ممکن است اثرات منفی بر روی محیط زیست داشته باشد. در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

۵ اثر مخرب تولید کاتالیست های شیمیایی بر محیط زیست:

  1. آلایندگی هوا: فرایند تولید کاتالیست پتروشیمی باعث تولید گازهای آلاینده مانند: سولفور دی اکسید، اکسید نیتروژن و دی اکسید کربن می‌شود.
  2. مصرف انرژی: تولید کاتالیست پتروشیمی به مصرف انرژی بالایی نیاز دارد که منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای مصرف و افزایش سوخت می شود.
  3. تخریب منابع طبیعی: برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کاتالیست، منابع طبیعی مانند معادن و آب بکاربرده می شود که باعث تخریب آنها می شود.
  4. مواد شیمیایی خطرناک: در فرایند تولید کاتالیست، احتمال دارد از مواد شیمیایی خطرناک مانند مواد سمی و زیان‌بار استفاده شود که منجر به آلودگی خاک و آب گردد.
  5. مدیریت پسماندها: تولید کاتالیست پتروشیمی باعث ایجاد پسماندهای خطرناک شده و باید به صورت مطمئن و با رعایت استانداردهای محیط زیستی مدیریت شوند.

با این حال، با رعایت استانداردهای محیط زیستی مناسب در فرایند تولید کاتالیست، می‌توان به حداقل رساندن اثرات منفی آن بر روی محیط زیست کمک کرد. همچنین، کاتالیست‌های پتروشیمی برای بهبود کارایی فرآیندهای شیمیایی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند که می‌توانند به بهبود کارایی و کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده کمک کنند.

آیا تولید کاتالیست های پتروشیمیایی برای محیط زیست ضرر دارد؟

آیا تولید کاتالیست های پتروشیمیایی برای محیط زیست ضرر دارد؟

جمع بندی

کاتالیست های پتروشیمی دارای در صنایع مختلف استفاده می شود و شرایط تولید آنها را بطور کلی توضیح دادیم برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید از در مقالات بعدی با ما همراه  باشید. همانطورکه مطرح شد تولید کاتالیست های شیمیایی بر محیط زیست می تواند اثر مخربی داشته باشد یکی از این عوامل مدیریت پسمانده ها و تفکیک زباله ها می باشد و مواد بازیافتی که قابل برگشت به چرخه تولید هستند را از دیگر مواد جداسازی کرده تا این روند به خوبی کنترل شده و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد نماید برای این منظور می توانید از بازیافت آنلاین کمک بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط