استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

منحصر به فردترین کاربرد فلز پالادیوم در صنایع

پالادیوم در دسته ارزشمندترین و گرانترین فلزات دنیا است. این فلز برای اولین بار در سال ۱۸۰۳ توسط شخصی بنام ویلیام هاید والاستون کشف شد. این فلز گرانبها پس از گذشت دو سال از کشف، سیارک پالاس نامیده شد. نام این سیارک از الهه یونانی خرد، آتنا تحت عنوان پالاس است. پالادیوم در یکی از معدن های پلاتین در آمریکای جنوبی والاستون کشف شد. با توجه به اینکه بیشتر پلاتین های جهان در دو کشور آفریقای جنوبی و روسیه تولید می شوند.

پالادیوم در اشکال و ساختار مختلفی وجود دارد اعم از:

۱٫ پودر پالادیوم

هنگامی که یک فلز در مجموعه ای از فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی به بخش های ریز و ریزتری تقسیم می شود اصطلاحا به آن پودر فلز می گویند.

در صنعت به تکه های خرد شده  این فلز، پودر پالادیوم گفته می شود که در برخی از صنایع دیگر به کار می رود.

۲٫ نمک پالادیوم

این نمک از ترکیب فلز پالادیوم با سایر مواد دیگر تولید می شود. در واقع این نمک در صنایع مختلف بکار می رود، لذا با توجه به پیچیدگی و مبهم بودن ساختار آن قیمت نهایی این نمک افزایش چشمگیری یافته است.

۳٫ نیترات پالادیوم

از ترکیب نیتروژن با پالادیوم نمکی تحت عنوان نیترات پالادیوم ساخته می شود که معمولا از آن در صنایع پتروشیمی و سایر صنایع خودروسازی مانند کاتالیزور ها استفاده می شود.

۴٫ کلرید پالادیوم

با مخلوط کردن دو عنصر پالادیوم و کلر، کلرید تولید می شود که بیشترین کاربرد را در صنایع آبکاری دارد.

۵٫ سولفات پالادیوم

سولفات پالادیوم از ترکیب گوگرد و پالادیوم است که در صنایع شیمی به منظور سرعت بخشید به فرآیندهای شیمیایی کاربردهای فراوانی دارد.

۶٫ مفتول و ورق پالادیوم

از دیگر مشتقات بسیار پرمصرف این فلز در صنایع پوششی و فیلترینگ است. وجود این مفتول و ورق در صنایع هوافضا باعث از بین بردن یا کاهش تاثیرات امواج و فیلتر کردن فرکانس های مختلف در گیرنده ها و فرستنده های مخابراتی از ورق یا مفتول این فلز استفاده می کنند. همچنین در صنعت جوشکاری برای ساخت مخازن آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به مصارف متعددی که مفتول و ورق پالادیوم دارد از آلیاژهای متنوع آن می توان در صنایع مختلف بهره مند شد.

 

مهم ترین کاربردهای فلز پالادیوم

دو کاربرد اصلی و بسیار مهم این فلز که اولی به عنوان کاتالیزور و دومی تحت عنوان تولید انواع جواهرات و آلیاژهای ویژه و خاص می باشد. در واقع کاتالیزور ماده ای است که به منظور بالا رفتن یا پایین آمدن سرعت واکنش های شیمیایی استفاده می شود بدون اینکه خودش دستخوش تغییراتی شود.

با توجه به اینکه کاتالیزورهای این فلز بیشتر در تجزیه کردن نفت جهت تولید بنزین با کیفیت و سایر محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در ساخت برخی از مواد شیمیایی ضروری و مهم از قبیل اسید سولفوریک کاربرد های زیادی در ساخت و تولید انواع کاغذ و پارچه دارد.

در حال حاضر از این فلز برای تولید و ساخت انواع کاغذ و پارچه بکار می رود. همواره برای تولید بسیاری از خودروها از مبدل های کاتالیزوری استفاده می شود که دارای مقداری کاتالیزور پالادیوم است. مبدل کاتالیزور وسیله ای است که به سیستم اگزوز خودرو اضافه شده و کمک می کند تا سوخت در خودرو بهتر و با سرعت بیشتری بسوزد.

سایر کاربردهای فلز پالادیوم

۱٫ صنعت جواهرسازی و طلای سفید

فلزی که در آلیاژهای طلای سفید مورد استفاده قرار می گیرد تحت عنوان پالادیوم نامیده می شود. در واقع این فلز به دلیل خاصیت نرمی که دارد در جواهرسازی به صورت خالص تر مورد استفاده قرار می گیرد.

فلزی که در آلیاژهای طلای سفید بکار می رود تحت عنوان پالادیوم نامیده می شود. در واقع این فلز به دلیل خاصیت نرمی که دارد در جواهرسازی به صورت خالص تر مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به سفید بودن رنگ پالادیوم از این فلز بیشتر به عنوان جایگزین در صنعت ساخت جواهرات طلای سفید استفاده می شود که وزن بسیار سبکی نسبت به پالاتین دارد و مانند طلا بسیار منعطف است بدون اینکه حساسیتی برای افراد ایجاد کند.

کاربرد فلز پالادیوم در صنایع

۲٫ مبدل های کاتالیزوری

اصلی ترین کاربرد پالادیوم در صنایع خودرو سازی به صورت خاص مبدل های کاتالیزوری است. این فلز گرانبها تحت عنوان یک کاتالیزور خاص رفتار می کند، از این رو به تبدیل برخی از آلاینده های ناشی از آتش سوزی داخلی موتورها به قطعات کمتر آسیب می رساند. البته باید توجه داشت که در این سال ها این ترکیبات برای انسان و محیط زیست بسیار خطرناک بوده و تحت نظارت شدید قرار دارد. پلاتین فلز انتخابی برای تولید کاتالیزور است که با بالا رفتن قیمت ها پالادیوم به عنوان یک جایگزین مناسب بکار گرفته می شود.

۳٫ سرمایه گذاری فلزات گرانبها

پالادیوم یک فلز گران قیمت با ارزش بالا است که به عنوان یک دارایی به منظور سرمایه گذاری بسیار ارزشمند است.

از سال ۱۹۶۶ سکه های پالادیوم تولید شده اند و در حال حاضر شمش ها و سکه های ساخته شده از این فلز بسیار ارزشمند و گرانبها هستند.

جذاب و خواندنی: استخراج طلا از کامپیوتر

۴٫ صنایع الکترونیک

از این فلز در صنعت الکترونیک جهت تولید خازن های سرامیکی در لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. وجود خازن های سرامیکی تشکیل شده از لایه های پالادیوم می باشد که مابین لایه های سرامیکی قرار دارند. این فلز گران قیمت در صنعت الکترونیک به منظور ارتباطات الکتریکی در خازن های سرامیکی و مواد لحیم کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

در این آمالگام ها معمولا کمتر از ۰٫۵% پالادیوم و بقیه را نقره، مس، قلع و جیوه تشکیل می دهند.

 

۵٫ فلوت های حرفه ای

معمولا فلوت های حرفه ای و با کیفیت که در کنسرت ها استفاده می شود از فلزات گران قیمت ساخته می شوند. با توجه به اینکه نقره استرلینگ یک ماده معروف برای این کار است، لذا هر از گاهی از پالادیوم برای ساخت لوله های داخلی این فلوت ها استفاده می شود.

۶٫ چاپ عکس

کاربرد دیگر پالادیوم در صنعت عکاسی و چاپ عکس است که مانند نمک نقره، نمک های PD بیشتر به عنوان یک ماده حساس به نور در چاپ بکار می روند. نمک های موجود در پالادیوم کیفیت خاصی را ارائه می دهند، به همین دلیل در اواخر قرن نوزدهم میلادی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفتند و در حال حاضر نیز در سبک های هنری بکار می روند.

۷٫ تصفیه و ذخیره سازی هیدروژن

پالادیوم در تصفیه و ذخیره سازی آب جهت از بین بردن آلاینده ها و ناخالصی ها در آب مورد استفاده قرار می گیرد.

کلام آخر

در این مطلب با کاربردهای گسترده پالادیوم این فلز با ارزش در صنایع مختلف از جمله: صنعت جواهرسازی، خودروسازی، صنعت الکترونیک و … به خوبی آشنا شدید، از این رو کمبود و افزایش تقاضای این فلز آن را به یک انتخاب منحصر به فرد برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت بازیافت آنلاین مراجعه کنید.

مقالات مرتبط