استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

نحوه بازیافت برد های الکترونیکی

نحوه بازیافت برد های الکترونیکی شامل بردهای کامپیوتری، بردهای الکتریکی (بردهای وسایل صوتی و تصویری)، بردهای مخابراتی و … . هر کدام از بردهای الکترونیکی شامل فلزات و مواد با ارزشی می باشند که قابل بازیافت هستند. این ضایعات به دلیل اینکه حاوی مقادیری از فلزات سنگین می باشند انبار یا دفن آنها در زیر خاک موجب تولید ترکیبات و گازهای خطرناک می شود که سلامتی انسان ها را به خطر می اندازد. موارد مطرح شده را می توان از دلایل اصلی بازیافت برد های الکترونیکی برشمرد.

اجزای تشکیل دهنده بردهای الکترونیکی

با توجه به نوع بردهای الکترونیکی هر کدام حاوی مقادیری از پلاتین، طلا، نقره، مس، پالادیوم و سایر فلزات دیگر می باشند. براساس آمار رسمی بردهای الکترونیکی دارای ۲۰% طلا، ۰٫۱۵% نقره و ۰٫۰۱% پالادیوم هستند. بازیافت این نوع فلزات موجب حفظ محیط زیست و افزایش درآمد می شود.

آموزش بازیافت برد الکترونیکی

نحوه بازیافت بردهای الکترونیکی در چهار مرحله انجام می شود اعم از:

  • دسته بندی بردهای الکترونیکی و جداسازی قطعات
  • ذوب بردهای الکترونیکی
  • جداسازی فلزات قیمتی
  • خنثی سازی و ایمن سازی پسماندها و پساب ها

نحوه بازیافت برد های الکترونیکی

دسته بندی بردهای الکترونیکی و جداسازی قطعات

در اولین مرحله از نحوه بازیافت بردهای الکترویکی باید تمامی بردهای را از هم تفکیک و درجه بندی کنید. در ضمن برخی از قطعات الکترونیکی را از سطح بردها جدا و دسته بندی کنید و هر کدام را به صورت مجزا بازیافت کنید. زمانی که قطعاتی مانند مس، آلومینیوم بر روی بردها نصب باشند قطعاتی همچون هیت سینک ها جدا می شوند.

ذوب بردهای الکترونیکی

برای ذوب بردهای الکترونیکی آن ها را داخل کوره می ریزیم تا مس و فلزات قیمتی از بردها جدا و بازیافت شوند. سپس در یک مرحله جداگانه فلزات قیمتی از مس جدا و بازیافت می شوند.

جداسازی فلزات قیمتی

نحوه بازیافت بردهای الکترونیکی به این صورت است که بعد از فرایند جداسازی فلزات گرانبها، اسیدکاری و تیزاب کاری می شوند تا نقره، پالادیوم، طلا و بعضا پلاتین از یکدیگر تفکیک و بازیافت شوند. سپس در مرحله ای جداگانه با هم ذوب می شوند و به شکل شمش یا ساچمه به بازار ارائه می شوند.

خنثی سازی و ایمن سازی پسماندها و پساب ها

آخرین مرحله از نحوه بازیافت بردهای الکترونیکی جهت خنثی سازی و ایمن سازی پسماند ها و پساب های ناشی از بازیافت بردهای الکترونیکی انجام می شود.

روش بازیافت برد الکترونیکی

انواع روش های بازیافت بردهای الکترونیکی عبارت است از:

  1. بردهای روبار
  2. بردهای کف بار
  3. بردهای بی بار

در ادامه به معرفی هر کدام از موارد فوق می پردازیم.

بردهای روبار

بردهای روبار یکی از فراوان ترین بازیافت الکترونیکی است که بیشتر فلزات آنها از کف برد جدا هستند و تنها با یک پین، پیچ و غیره به برد اصلی وصل می شوند. این نوع بردهای الکترونیکی قطعات حاوی فلزات گران قیمت را از یکدیگر تفکیک و بازیافت می کنند بدون اینکه در صفحه برد دستکاری شده باشد.

البته برخی از افراد ناکارآمد با روش های غلط اقدام به آسیاب این نوع بردها می کنند که شامل:

  • انهدام صفحات برد اصلی و ضایع شدن درآمد از محل فروش آنها خواهد شد.
  • آسیاب کردن این نوع بردها حاوی مس به منظور مزاحم وارد روند بازیافت می شوند. از طرف دیگر صرف زمان و انرژی زیاد بیهوده. برخی بعد از آسیاب به اشتباه اقدام به بازیافت شیمیایی می کنند.

برخی از افراد ادعا می کنند که روش های جدیدی کشف کرده اند که بدون سرب و ذوب کردن می توانند بازیافت کنند به این صورت که کل برد را همراه با فلزات با ارزش ذوب می کنند تا در پایان مخلوطی از فلزات گرانبها و فلزات رنگی مانند مس، آهن، نیکل، استیل و … می باشد.

با رسوب سه مرحله ای مس، طلا و نقره و همچنین پالادیوم بدون توجه به فلزات مزاحم دیگر طلای بدست آمده کمتر از حد انتظار و در بازیافت پالادیوم با مشکلاتی روبرو خواهید بود.

نحوه بازیافت برد های الکترونیکی

بردهای کف بار

از دیگر روش های بازیافت بردهای الکترونیکی، بردهای کف بار است که شامل قطعات طلا است. نمونه هایی از آن را می توان در بردهای تلفن همراه مشاهده کرد. وضعیت این نوع بردهای الکترونیکی به اینگونه است که روش بازیافت آنها نسبت به بردهای روبار الکترونیکی کاملا متفاوت است. روش های بازیافت بردهای الکترنیکی کف بار به دو صورت انجام می شود عبارتند از:

  • آماده سازی، احیا و ذوب: در این روش بعد از احیا برد الکترونیکی باید آن را داخل کوره ذوب کرد، سپس با رعایت نکات ذوب مصرف سرب را به حداقل رساند و در پایان فرایند سه تا چهارگانه شیمیایی و رسوب را انجام داد.
  • سیانیداسون و رسوب گیری: در این روش بازیافت بردهای الکترونیکی کف بار بعد از جمع آوری محصول سیانیدی به مقدار کافی مرحله رسوب گیری انجام می شود. این فرایند نیازی به احیا ندارد، در حالی که غلظت سیانید، حرارت، اکسیژن دهی و حضور شاهد از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد.

بردهای بی بار

از دیگر روش های بازیافت بردهای الکترونیکی، بردهای بی بار که در دسته بی کیفیت ترین بردها قرار دارند، اما باز بازیافت می شوند، زیرا امکان وجود فلزات گرانبها مانند نقره در آنها وجود دارد. این نوع بردها بیشتر در مانیتورها، رادیو، تلویزیون، پاورها و غیره یافت می شوند.

باتوجه به اینکه نحوه بازیافت بردهای الکترونیکی بی بار به صورت سیانیداسیون وجود دارد، لذا ۸۰% به صورت اسیدانیسیون و ۹۸% آن ترکیبی از ترمو و هیدرومتالورژی قابل اجرا و پیاده سازی است. در دو شیوه فرایند اسیدانیسیون قبل از هر اقدامی اصلی ترین عامل به کیفیت بازیافت بستگی دارد.

جمع بندی

با توجه به رشد و گسترش روزافزودن لوازم و تجهیزات الکترونیکی بالطبع ضایعات بردهای الکترونیکی نیز افزایش خواهد یافت که نیاز است برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب رساندن به انسان از روش های بازیافت بردهای الکترونیکی استفاده کرد. در صورتی که شما نیز در علاقمند به دریافت آموزش بازیافت بردهای الکترونیکی هستید و از نحوه بازیافت بردهای الکترونیکی اطلاعی ندارید تنها کافیست به سایت بازیافت آنلاین سری بزنید و از کارشناسان متخصص در این حوزه مشاوره بگیرید.

نحوه بازیافت برد های الکترونیکی

حتما بخوانید: استخراج طلا از کامیپوتر

مقالات مرتبط