استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

استخراج طلا از خاک

استخراج طلا از خاک با روش های مختلفی انجام می شود از جمله ابتدایی ترین شیوه استخراج طلا از خاک با تیزاب سلطانی یا همان جیوه است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا در مورد سایر روش های استخراج طلا از خاک بپردازیم  تا با این فلز ارزشمند و گرانبها یعنی طلا و همچنین با نحوه استخراج طلا از خاک بیشتر آشنا شوید پس ما را تا انتها دنبال کنید.

اهمیت استخراج طلا از خاک

طلا یکی از فلزاتی است که فواید ویژه ای دارد، از این رو دانشمندان بسیاری بر روی روش های جداسازی طلا از خاک مطالعه کردند بعد از استخراج طلا صنعتگران از این فلز برای تزیین مقبره ها و معابد خود استفاده می کردند. در سال های قدیم استخراج طلا با روش های پیچیده و دشواری انجام می شد. برای مثال استخراج طلا از خاک با اسید هیدروکلریک یا سایر اسیدهای قدرتمند شیمیایی به آسانی در محیط منزل انجام می گرفت.

رایج ترین روش های استخراح طلا از خاک

استخراج طلا از خاک به دو شیوه خانگی یا صنعتی انجام می شود از جمله:

  • امالگاسیون
  • سیانیداسیون
  • روش خانگی استخراج طلا
استخراج طلا از خاک

استخراج طلا از خاک

جالب و خواندنی: استخراج طلا از کامپیوتر

استخراج طلا با امالگاسیون

با توجه به اینکه طلا به راحتی در جیوه حل می شود، اما در برخی از مواقع افراد استفاده از جیوه را به عنوان ساده ترین شیوه جداسازی طلا از خاک می شناسند. با توجه به آسیب زا بودن آن این روش به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود. پس از حل شدن طلا در جیوه آلیاژ امالگام به وجود می آید. فرایند امالگاسیون با روش های متعددی انجام می شود عمده ترین روش ها شامل:

عبور سنگ معدن از روی صفحات آغشته شده به جیوه

در طی این فرایند سنگ طلا از روی صفحات مسی که از قبل با جیوه پوشیده شده است عبور کرده سپس از آن در ظرف های امالگام طلا و جیوه با یکدیگر مخلوط می شوند.

استفاده از کیسه برای جمع آوری جیوه

بعد از اینکه امالگام به وجود آمد آن را روی یک قطعه چرم می ریزند. با جمع آوری جرم ها از اطراف با استفاده از یک کیسه سر بسته جیوه هایی که از خود هیچ واکنشی نداده اند را با چرخاندن کیسه از انتها خارج کرده، سپس جیوه ها با استفاده از مکنده جمع آوری می شوند. در ادامه امالگام را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار می دهیم زمانی که امالگام حرارت دید جیوه به شکل گاز خارج می شود و در پایان تنها طلا باقی خواهد ماند.

استخراج طلا از خاک با سیانیداسیون

استخراج طلا از خاک با سیانیداسیون نسبت با سایر روش های دیگر شایع تر است. در این فرایند طلا در محلول قلیایی سیانید، اکسید و حل خواهد شد. دلیل اکسید این فرایند اکسیژن موجود در جو است. این اکسیژن سبب تشکیل سیانوریت سدیم و هیدروکسید سدیم می گردد.  پیش از استخراج طلا از خاک با سیانیداسیون ضروری است PH اندازه گیری شود، در ضمن برای افزایش PH و رساندن آن به عدد ۱۰ و ۱۱ از آهک استفاده می شود.

استخراج طلا از خاک

استخراج طلا از خاک

روش خانگی استخراج طلا

روش خانگی استخراج طلا به ۳ روش انجام می شود که شامل:

جدیدترین روش استخراج طلا، تابه معدن کاری

با توجه به سنگین وزن بودن طلا نسبت به سایر مواد سنگ موجب شده تا بتوانیم از تابه معدن کاری برای استخراج طلا استفاده کنیم. فرایند این تابه ها به گونه ای است که با ریختن لایه هایی از پودر بر روی تابه در کف آن ذرات طلا جمع می شوند.

در مرحله بعدی یک ظرف بزرگی را از آب پر کنید، سپس زیر تابه قرار دهید تابه را به آرامی تکان دهید پودرهای سنگی در آن شناور می شوند در پایان قطعه هایی از طلا که در ظرف باقی می ماند.

ساده ترین روش استخراج طلا از خاک با اسید

از دیگر روش های استخراج طلا از خاک با اسید نیتریک و اسید کلریدریک که بایستی تیزاب تولید شود. با محلول این دو اسید بر طلا روند انحلال شروع می شود فرایند فیلتراسیون تحت عنوان تیزاب کاری نیز نامیده می شود.

یکی از روش های مطمئن برای فرایند انحلال نظیر داغ شدن ظرف در طی فرایند است. در واقع این فرایند در طی ۲۴ ساعت به طول می انجامد، سپس یک روز بعد از اسید با استفاده از قیف فیلتر صاف می شود.

این فرایند از زمانی که رنگ آبی به رنگ سبز تبدیل شود ادامه می یابد. سپس اسید را در ظرف شیشه ای بزرگی می ریزند. در مرحله بعدی یک لیتر آب جوشیده را با احتیاط داخل اسید سبز رنگ ریخته تا کف کند.

روش باورنکردنی استخراج طلا از خاک با وایتکس

یکی دیگر از شیوه های استخراج طلا از خاک با وایتکس (هیوکلریت سدیم) یا جوهر نمک (اسید کلریدریک) است. این دو شیوه نسبت به سایر روش های فوق قدرت و دوام کمتری دارند.

جمع بندی

از این که تا انتها همراه بازیافت آنلاین بودید از شما سپاس گزاریم. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگویی هستند.

مقالات مرتبط