استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

استخراج طلا با اسید کلریدریک

استخراج طلا با اسید کلریدریک به دو صورت انجام می گیرد. در روش اول نیازی به سوزاندن قطعات حاوی طلا نیست.  فقط قطعات را داخل محلول اسید کلریدریک ریخته و بجوشانید و بعد با آب مقطر شستشو دهید. سپس این قطعات را با اسید نیتریک شستشو داده  تا طلا از آنها جدا شود، سپس ترکیب باقیمانده را از صافی رد کنید و جیوه را به آن افزوده تا جیوه، طلا را به خود جذب کند. در روش دیگر استخراج طلا با اسید کلریدریک قبل اینکه قطعات را با اسید مخلوط کرده آنها را سوزانده و بعد ماده ای که از سوزاندن آنها باقی می ماند را با اسید کلریدریک مخلوط کنید.

اسید کلریدریک یا هیدروکلریک اسید محلولی بی بو، شفاف و بی رنگ و بسیار تند است که بر اثر گاز هیدروژن کلرید که در آب حل می شود، به وجود می آید. این  اسید بسیار قوی و خورنده بوده و کاربرد زیادی در صنعت دارد و در مجاورت با اسید نیتریک و اسید سولفوریک از پرکاربرد ترین اسید های جهان به شمار می رود. هیدروکلریک اسید دارای غلظت تقریبا ۳۸% می باشد، اما غلظت های بیشتر تا ۴۰% هم از لحاظ شیمیایی قابلیت تولید را دارد. به دلیل بالا بودن نرخ تبدیلات نگهداری و بکار بردن آنها نیاز به فشار بالا و دمای پایین دارد. طلا شبیه یک اسفنج عمل کرده و  اسید نیتریک را جذب خود می کند، با این روش  اسید نیتریک می تواند طلا را تمیز کند.

استخراج طلا با اسید کلریدریک

استخراج طلا با اسید کلریدریک

دیدن کنید: استخراج طلا از کامپیوتر

نحوه استخراج طلا با اسید کلریدریک

اسید کلریدریک به شیوه های متفاوتی تهیه می شود منتهی در کاربرد صنعتی بیشتر با تکنیک واکنش اسید سولفوریک به نمک معمولی یا با کمک سوزاندن کلر با هیدروژن تولید می شود. تولید سالانه تولید جوهر نمک در دنیا  برابر با بیست میلیون تن است که نشان از حجم استفاده زیاد این ماده شیمیایی به حساب می آید.

اسید کلریدریک به روش های متفاوتی تهیه می شود. برای کاربرد صنعتی بیشتر به کمک واکنش اسید سولفوریک با نمک معمولی یا از طریق سوزاندن کلر با گاز هیدروژن تهیه می شود. این اسید در برخی از صنایع پتروشیمی و شیمیایی به عنوان محصولات جانبی تهیه می شود.

طلا از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و امروزه استخراج طلا از فلزات بسیار فراوان شده است. برای پاسخ به این سوال که استخراج طلا از فلزاتی مانند مس، نیکل و دیگر فلزات مانند آهن به چه طریقی است؟

جواهرات و زیورآلات طلا اصولا آلیاژی از طلا هستند که با درصدی از نقره ترکیب شده است، نه اینکه فقط طلا باشد. در حالی که شیوه های متفاوت می توانند به وسیله موادی مانند: بتن یا نمک، طلا را خالص کنند، امروزه اسید نیتریک به وسیله کلریدریک امکان آکوارجیا (Aqua Regia) تولید می کند تا این شیوه را تا حد امکان راحت تر کند.

اسید نیتریک دارای خاصیت خورندگی داشته و از هیچ گونه نشانه ای در فلزات با ارزشی مانند: طلا ایجاد نمی کند به همین طریق در عملکرد استخراج فلزات گرانبها مانند: طلا، نقره و پلاتین بکاربرده می شود.

نحوه استخراج طلا با اسید کلریدریک

نحوه استخراج طلا با اسید کلریدریک

دیدن کنید: بازیافت مواد ارزشمند از ضایعات موبایل

انواع نحوه استخراج طلا با اسید کلریدریک

  1. بکار بردن محلول سیانید
  2. بکار بردن محلول اسید پراکسید
  3. بکار بردن بی سولفا سدیم
  4. سوزاندن بردهای الکتریکی
  5. شیوه اسید کاری مانند: هیدروکلریک اسید، اسید سولفوریک و اسید نیتریک
  6. بیولوژیکی
  7. پودر کردن بردهای الکتریکی
  8. شیوه قالکاری

زمانی که طلا در مجاورت با اسید کلریدریک قرار می گیرد هیچ رخدادی به وجود نمی آید، اما زمانی که اسید نیتریک با اسید کلریدریک مخلوط شود طلا در آن حل می شود. در فرایند بعد میزان کمی اوره با یک رسوب کننده اضافه شده و باعث می گردد تا طلا به شکل جامد به وجود آید. حالا که طلا فاقد ناخالصی هایی مانند: پلاتین است آن را می توان از روش شستشو، خشک و فیلتر بازیابی نمود.

آموزش استخراج طلا با اسید کلریدریک

برای آموزش استخراج طلا با اسید کلریدریک ابتدا قطعات را جداسازی کرده و داخل بشل ریخته در صورتی که اندازه قطعات بزرگتر از بشل باشد به قطعات کوچکتر تبدیل می کنیم به طوری که طلا در بالا و در زیر آن قطعات قرار داده شود، سپس اسید نیتریک، قطعه ها را اسید کاری کرده و زمان داده تا رنگ محلول به سبزه تیره تبدیل شود تا زمانی که طلا از فلزات پایه تفکیک شود در عمل تیزاب کاری، کار راحت تر  انجام می گردد.

آموزش استخراج طلا با اسید کلریدریک

آموزش استخراج طلا با اسید کلریدریک

دیدن کنید: بازیافت پالادیوم از کاتالیست پتروشیمی

بعد از مخلوط شدن فلزات پایه در اسید نیتریک مواد به جای مانده در اسید را تفکیک کرده و با آب مقطر شستشو می دهیم مواد جداسازی شده از فرایند اسید کاری داخل بشر ریخته و به آن اسید هیدروکلریک می افزاییم و به مرور اسید نیتریک را به محلول مورد نظر افزوده تا تیزاب تهیه شود و فلزات به جای بمانند در این مواد طلا در محلول تیزاب حل می شود.

بعد از اینکه مطمئن شدیم همه فلزات با طلا در تیزاب حل شد باید منتظر باشیم تا محلول ته نشین شده و محلول را با کاغذ از صافی و فیلتر داده سپس مواد به جای مانده را با آب شستشو می دهیم تا همه محلول کلرید طلا از مواد شسته شود. ممنون که همراه ما بودید در بازیافت انلاین

مقالات مرتبط