استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

روش استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور | بازیافت آنلاین

پالادیوم یکی از فلزات گروه پلاتین و یکی از کم یاب ترین و ارزشمند ترین فلزاتی است که در کره زمین یافت می شود. امروزه ، پالادیوم ، دارای کاربرد و ارزش ویژه ای در صنعت برای مقاصد مختلف است و این یعنی تقاضای بالایی برای این فلز جالب و کاربردی وجود دارد.

یکی از بهترین ، موثر ترین و پاک ترین روش هایی که برای استخراج و دسیابی به پالادیوم وجود دارد ، استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور است که امروزه بعد از استخراج آن از منابع طبیعی ، از رایج ترین روش و منبع ، برای استخراج پالادیوم محسوب می شود.

در این مقاله از بازیافت آنلاین ، قصد داریم ، تا استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور را به صورت دقیق و همه جانبه ، مورد برسی قرار دهیم و به سوالاتی که ممکن است در این خصوص در ذهن شما شکل گرفته باشد ، پاسخ دهیم ، پس در ادامه با ما همراه باشید.

برای اینکه بتوانیم در خصوص استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور صحبت نماییم ، ابتدا باید متوجه شویم که پالادیوم دقیقا چیست.

دقیقا پالادیوم چیست؟

پالادیوم یکی از فلزات هم خانواده با پلاتین است که همانند آن کم یاب ، ارزشمند و بسیار کاربردی می باشد. همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم ، پالادیوم ، دارای کاربرد های بسیار زیادی در صنایع مختلف می باشد و گستره این کاربرد ، از داروسازی تا خودرو سازی را شامل می شود.

یکی از موارد جالب توجه در فلز پالادیوم ، قیمت آن است به طوری که مواقعی پیش می آید که قیمت این فلز ، از طلا و پلاتین بیشتر شده و با حساسیت های بیشتر در بازار ها ، معامله می شود.

از بهترین منابع برای بازیافت و بازگزدانی پالادیوم ، می توان ، به موارد زیر اشاره نمود.

  • ضایعات فلزی و آلیاژی پالادیوم
  • جواهرات
  • ترکیبات شیمیایی پالادیوم
  • ضایعات الکترونیک
  • کاتالیست‌ها

ضایعات فلزی و آلیاژی پالادیوم

این فلز به طور فلز خالص یا آلیاژ به شکل پودر، فویل و سیم در صنایع کاربرد داشته و استفاده می‌شود. از این رو جهت بازیافت پالادیوم، از ضایعات این موارد می‌توان استفاده کرد.

جواهرات

فلز پالادیوم به صورت خالص و یا فلز اصلی در ساختن جواهرات مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ولی آن را به عنوان فلز فرعی به شکل گسترده به کار می‌گیرند؛ مثلا برخی از جواهرات طلای سفید را با استفاده از ترکیب طلای زرد با پالادیوم می‌سازند.

 

 

استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور

استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور

برخی از لوازم دکوری و تزئینی لوکس هم می‌توانند با استفاده از فلز پالادیوم ساخته شوند یا با این فلز آبکاری شوند. در برخی از جواهرات نقره نیز، این فلز با نقره آلیاژ می‌گردد یا جواهر با این فلز (پالادیوم) آبکاری می‌شود.

ترکیبات شیمیایی پالادیوم

ترکیبات شیمیایی فراوانی از پالادیوم موجود است که در صنعت کاربردهای گوناگونی دارند. از این ترکیبات می‌توانیم پالادیوم هیدرید، پالادیوم نیترات و پالادیوم کلرید را نام ببریم.

ضایعات الکترونیک

در حقیقت یکی از اصلی‌ترین منابع جهت بازیافت پالادیوم در ضایعات الکترونیک است. چیپ‌هایی که بر روی بردهای مخابراتی، رایانه‌ای و بردهای گوشی همراه قرار دارند در اغلب زمان‌ها دارای میزانی از پالادیوم هستند.

علاوه بر این تعداد زیادی از خازن‌های نصب سطحی دارای این فلز هستند. در حقیقت پالادیوم و نقره و طلا سه فلز اصلی هستند که بایستی از ضایعات الکترونیکی استخراج شوند.

کاتالیزور ماشین

کاتالیزور قسمتی از سیستم اگزوز خودرو است که وظیفه ی کنترل آلایندگی‌های خودرو را بر عهده دارد. ماده کاتالیزگر این قطعه ها حاوی فلزات ارزشمندی مانند پالادیوم، پلاتین، رودیوم، طلا و کادمیوم است. بنابراین ضایعات کاتالیزورهای مستعمل و از کار افتاده می تواند منبع خوبی برای استخراج فلز پالادیوم باشد. پالادیوم در دسته فلزات گران بها بوده که در صنایع مختلف الکترونیک ، پزشکی ، دندانپزشکی و .. کاربرد دارد.

پالادیوم در کاتالیزورهای خودرو برای کنترل آلایندگی ها استفاده می شود. چرا که این فلز خورندگی بسیار بالایی داشته و وقتی موتور داغ میشود پالادیوم به سادگی واکنش نشان نمی دهد. نتیجه این که با توجه به ارزش پالادیوم ، بازیافت ضایعات کاتالیزور اهمیت پیدا کرده که علاوه بر استخراج پالادیوم از آن به حفظ محیط زیست نیز کمک می شود. در ادامه به بررسی روش استخراج پالادیوم از کاتالیزور خودرو می پردازیم.

استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور

استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور

آموزش استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور

برای استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور ، ابتدا باید ضایعات کاتالیزور را مورد برسی قرار دهیم. ابتدا اسفنج های داخل کاتالیزور را توسط دستگاه بالبینگ پودر و آسیاب می کنیم. سپس این پودر را داخل اسید نیتریک ریخته و به مدت تقریبا ۱۰ ساعت روی حرارت غیر مستقیم قرار می دهیم. شعله باید خیلی کم باشد چون در ۱۰ ساعت اگر اسید نیتریک روی حرارت غیر مستقیم باشد تبخیر می شود. در واقع باید دما را تاحدی پایین بیاوریم که دمای محلول نیتریک تقریبا ۶۰ الی۷۰ درجه بیشتر بالا نرود .

پس از اضافه کردن پودر به اسید نیتریک پالادیوم کاملا داخل اسید حل شده که باید محلول را از تفاله ها جدا کنیم. پالادیوم مانند طلا نیست که با اضافه کردن سولفات استخراج شود ، پالادیوم باید حتما یک بار اسیدی و یک بار قلیایی شود تا فلزات آن رها شود . برای این کار پالادیوم را یک بار قلیایی کرده یعنی آمونیاک را آرام آرام به محلول اسیدی خود اضافه می کنیم و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه این محلول را مخلوط می کنیم تا کاملا محلول ما از حالت اسیدی به حالت قلیایی دربیاید.

سپس جوهر نمک را آرام آرام به محلول اضافه کرده و در حالی که جوهر نمک را اضافه می کنیم با یک میله پلاستیکی محلول را مخلوط می کنیم و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه این کار را انجام می دهیم . بعد از آن محلول را کنار گذاشته و به اندازه دو پارچ آب مقطر به آن اضافه کرده تا محلول رقیق شود و در آخر به مدت ۴۸ ساعت محلول را ثابت کنار می گذاریم . بعد از ۴۸ ساعت یک لجن نارنجی رنگ مثل رنگ پفک ته نشین شده که پس از ریشور کردن و شستن اسید از لجن داخل بوته آن را ذوب می کنیم .

نکته :

برای ذوب کردن پالادیوم حتما باید از کوره های مخصوص استفاده شود. پالادیوم مثل طلا و نقره داخل بوته ذوب نمی شود بلکه نیاز به یک کوره القایی با دمای بسیار بالاتر دارد.

مقدار پالادیوم در کاتالیزور ها

فلز پلاتین و پالادیوم و رودیوم به دلیل مقاومت در برابر خورندگی در کاتالیزورهای خودرو استفاده می شود. به دلیل هشدار های مکرر محیط زیست جهانی به کشورهای صنعتی در خصوص آلایندگی های  محیط زیست،شرکت های معتبر خودرسازی جهان برای رقابت با برندهای رقیب در سفال های داخل کاتالیزور خودروها از فلز پلاتین و پالادیوم و رودیوم بیشتری استفاده می کنند،تا از لحاظ مجوزهای سازمان محیط زیست جهانی بهره مند شوند. پالادیوم و رودیوم در کاتالیزور خودروهای خارجی و برند های معتبر دنیا چند برابر از خودروهای معمولی بیشتر می باشد.

 استخراج پالادیوم از خاک کاتالیزور در بازیافت آنلاین

اگر می‌خواهید استخراج پالادیوم از ضایعات کاتالیزور را به عهدۀ یک مجموعه کاربلد و قابل اعتماد بگذارید می‌توانید به مجموعه بازیافت آنلاین اطمینان کنید، چون بازیافت آنلاین این کار را به صورت اصولی و با کیفیت انجام می‌دهد. برای پرسش سوالات خود و سفارش کار با مشاوران ما در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

قیمت خاک کاتالیزور

برای خرید خاک کاتالیزور طبق نوع کاتالیزور و فلزاتی که در آنها وجود دارد مشخص می شود و به علت پایین و بالا شدن قیمت فلزات گران قیمت خرید و فروش کاتالیزور به قیمت روز فلزات باارزش رابطه مستقیمی دارد.

مقالات مرتبط