استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

استخراج طلا از سی پی یو

استخراج طلا از سی پی یو ، این روز ها به یکی از جالب ترین و پر توجه ترین بخش ها در صنعت بازیافت فلزات گرانبها ، تبدیل شده و افراد زیادی , علاقه مند به یادگیری و فعالیت در این صنعت پرسود می باشند. اما قبل از آن لازم است تا با cpu بیشتر آشنا شویم.

CPU  یکی از قطعات اصلی سیستم های کامپیوتری محسوب می شود ، که وظیفه پردازش منطقی را بر عهده دارد.در CPU به دلیل وجود ترانزیستور های متعدد ، گرمای زیادی تولید می شود که لازم با سرعت زیادی ، این گرما به فضایی خارج از فضای CPU  منتقل شوند.

همچنین از طلا رسانای بسیار خوب جریان الکتریکی نیز هست و در واقع برای رسانایی خوبی که برای گرما و جریان الکتریکی دارد ، در CPU  از آن استفاده می گردد.

به همین خاطر استخراج طلا از سی پی یو ، امروزه به یکی از مهم ترین و جذاب ترین بخش ها در بخش ضایعات فلزات گرانبها ، محسوب می شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی استخراج طلا از سی پی یو بپردازیم.

ضایعات سی پی یو (CPU)

ضایعات سی پی یو ، یکی از با ارزش ترین ضایعات الکترونیکی قطعات کامپیوتر هستند چرا که حاوی فلزات ارزشمندی مانند طلا و نقره می باشند.

از طرفی می توان گفت  سی پی یو (واحد پردازش مرکزی) ارزشمند ترین قطعه کامپیوتر به حساب آمده که در درب ها و پین های آن طلا وجود دارد. از این رو ضایعات سی پی یو ، یکی از منابع با ارزش استخراج طلا در ضایعات الکترونیکی به شمار می رود.

علاوه بر طلا در استخراج طلا از سی پی یو ، می توان فلزات با ارزش دیگری مانند نقره، پالادیوم و پلاتین را نیز استخراج نمود ، که این فلزات نیز به خودی خود ، بسیار ارزشمند به حساب می آیند.

سی پی یو چه از نوع سرامیکی باشد و چه از نوع فیبری پین ها و یا درب هایی با روکشی از جنس طلا دارد.

مقدار طلا در سی پی یو ها به مدل و یا سال تولید آن ها بر می گردد. برای مثال در سی پی یو های امروزی نسبت به مدل قدیمی تر ، مقادیر کمتری طلا استفاده شده است.

گفته می شود هر چه رنگ طلایی پایه های سی پی یو پر رنگ تر باشد حاوی طلا بیشتری می باشد.

لازم به ذکر است سی پی یو علاوه بر کامپیوتر در لپ تاپ، تبلت ،موبایل، بورد های مخابراتی و .. نیز یافت می شود.

اکنون که با اهمیت این قطعه الکترونیکی آشنا شدید به ذکر روش های استخراج طلا از آن خواهیم پرداخت.

 

استخراج طلا از سی پی یو

سی پی یو

 

روش استخراج طلا از سی پی یو

در ابتدا سی پی یو هایی که هیدسینگ خنک کننده دارند و جنس آن ها از مس یا آلومینویم هست را ،  از خود سی پی یو جدا می کنیم.

سپس سی پی یو ها را تا آنجایی که امکانش هست خرد کرده و بعد از آن سی پی یو ها را داخل بشر پیرکیس ریخته  و تیزاب سلطانی را روی سی پی یو ها می ریزیم و روی حرارت غیر مستقیم و ملایم قرار می دهیم.

بعد از نیم ساعت کاملا دندانه های زرد رنگ سی پی یو داخل تیزاب سلطانی ما حل می شوند.

سپس کیت های سی پی یو ها را از محلول جدا کرده و تا وقتی که محلول تیزآب سلطانی ما گرم می باشد سولفات آهن آزمایشگاهی را محلول در آب گرم به محلول مان اضافه می کنیم.

وقتی که محلول سولفات را اضافه می کنیم واکنش شدیدی انجام شده و گاز خرمایی رنگی متساعد می شود، این مرحله را چند بار تکرار می کنیم تا کاملا واکنش جوش ما  تمام شود.

بعد از این کار محلول را به مدت ۴۸ ساعت به صورت ثابت یکجا قرار می دهیم . در اینجا نیازی به خنثی کردن محلول تیزآب سلطانی نیست همانجا که محلول سولفات آهن را اضافه می کنیم اسید ما رقیق می شود و طلا را راحت تر آزاد می کند.

نکته

محلول باید ۴۸ ساعت به صورت ثابت یکجا بماند، فقط به خاطر اینکه ذرات طلا بسیار ریز هستند و باید ته نشین شوند.

استاندارد جهانی هم تایید کرده که طلا به خاطر ذرات ریز ۴۸ ساعت زمان می برد تا ته نشین شود و بعد از این مرحله ته نشین شده محلول مان را ریگشور می نماییم و داخل بوته مخصوص طلا ذوب می کنیم.

 

اگر به استخراج طلا از سی پی یو علاقه مند هستید یا سوالی برای شما شکل گرفته ، حتما از طریق بخش تماس با ما ، با مشاورین بازیافت آنلاین در تماس باشید و از تجربیات و نظرات آن ها استفاده نمایید.

مقالات مرتبط