استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

چگونه استخراج پلاتین انجام می شود؟

در این مقاله بازیافت آنلاین به بررسی استخراج پلاتین و خصوصیات آن می پردازیم بنابراین با همراه باشید.

آشنایی با خصوصیات جذاب پلاتین

پلاتين با منشاء طبيعي از مدت زمان طولاني شناخته شده است. اگر چه اين فلز از سوي هندي ها از زمانهاي قديم استفاده مي شد؛ اما اولين بار اروپاييان ظهور پلاتين را به سال ۱۵۵۷ نسبت داده اند. پلاتين اولين بار در معادن امريکاي مرکزي بين پاناما و مکزيک يافت شد. اسپانيايي ها زماني که اين فلز را کشف کردند، نام آن را پلاتينا يا نقره کوچک نهادند.

پلاتين اولين بار از سوي يک ستاره شناس به نام آنتونيا ديولا کشف شد که به صورت يک ناخالصي همراه طلا بود. اگر چه پلاتين در انگلستان کاربرد پيدا کرد و در جامعه سلطنتي رسوخ يافت ؛ اما از انتشار آن تا سال ۱۷۴۸ جلوگيري شد.

پلاتين فلزي است به رنگ سفيد متمايل به خاکستري ، سخت ، قابل انعطاف ، شکل پذير، قيمتي ، مقاوم در برابر خوردگي ، نقطه جوش ۳۸۲۷ درجه سانتيگراد. نقطه ذوب ۱۷۷۲ درجه سانتيگراد.

عناصر گروه پلاتين را پالاديم ، اسميوم ، ايريديم ، روديم و روتنيم تشکيل مي دهند.

پلاتين در جواهرسازي ، تجهيزات آزمايشگاهي ، دندانپزشکي ، صنايع الکترونيکي، صنايع اتومبيل سازي و صنايع شيميايي به کار مي رود و بصورت خالص به رنگ سفيد – نقره اي زيبايي است.خواص کاتاليزوري ۶ فلز گروه پلاتين بسيار مهم ، شاخص و برجسته است. مقاومت در برابر کدري و خوردگي باعث مي شود که در جواهرسازي بسيار عالي باشد. مقاومت در برابر عوامل شيميايي دماي بالا و خواص الکتريکي پايدار از خواص بسيار مهم و برجسته اين فلز است.

 

استخراج پلاتین

استخراج پلاتین

 

استخراج پلاتین چگونه انجام می شود؟

بیشترین استخراج سنگ معدن پلاتین در اعماق زمین انجام می شود. برای استخراج مواد غنی از مواد معدنی ، معدنچیان مواد منفجره را در سوراخ های موجود در سنگ بسته بندی می کنند و آن را به قطعات کوچکتر منفجر می کنند. سپس سنگ شکسته جمع شده و برای پردازش به سطح زمین منتقل می شود.

تصفیه سنگ معدن پلاتین فرآیندی پرهزینه و پرزحمت است. فرآوری یک دسته سنگ معدن ممکن است از هشت هفته تا شش ماه طول بکشد!

بیشتر پلاتین در جهان از آفریقای جنوبی تأمین می شود . رتبه دوم نیز متعلق به روسیه است.

از این رو بازیافت پلاتین از منابعی چون کاتالیزورهای خودرو ، جواهرات و ..اهمیت پیدا می کند.

براي نخستين بار پژوهشگران کشورمان به دانش استحصال پلاتين از کاتاليست هاي مستعمل صنايع نفت و پتروشيمي دست يافتند.

در این طرح، با روش لي چينگ سيانوري ، پلاتين خالص با عيار ۹۹ درصد به دست آمده است. اين طرح هم اکنون وارد مرحله نيمه صنعتي شده است. هزينه سرمايه گذاري پايين ، سرعت عمل بالا، بازيافت بالا، خلوص بالا و قابليت توسعه به کاتاليست هاي مشابه از مزاياي اين روش است.

مقالات مرتبط