استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

آموزش مراحل استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی یکی از روشهای عالی برای کسب درآمد و همچنین حفظ این سرمایه و شد اقتصادی کشور است. زباله های الکترونیکی که به آن ضایعات الکترونیکی نیز می گویند، اشکال مختلفی از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی هستند که دیگر ارزشی برای کاربران خود ندارند یا دیگر هدف اصلی خود را برآورده نمی کنند.

زباله های الکترونیکی یکی از سریع ترین جریان های زباله است. اگرچه زباله های الکترونیکی حاوی ترکیبات پیچیده‌ای از مواد بسیار سمی هستند که برای سلامتی و محیط زیست خطرناک هستند، بسیاری از محصولات همچنین حاوی مواد گرانبهای قابل بازیافت هستند که در مقایسه با زباله‌های شهری سنتی، زباله‌های متفاوتی را به وجود می‌آورند.

در این مقاله قصد داریم به استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی بپردازیم. در ابتدا بهتر است با ضایعات و انواع آن آشنا شوید:

دسته بندی ضایعات

هرگونه موادی که دیگر قابل استفاده نباشد و بتوان آن را بازیافت کرد ضایعات نام دارد.در واقع ضایعات ارزش مالی دارد و قابل فروش است.

ضایعات در سه دسته زیر قرار می گیرند:

  • ضایعات فلزی
  • ضایعات غیرفلزی
  • ضایعات الکترونیکی

ضایعات الکترونیکی چیست؟

زباله های الکترونیکی یکی از دسته های مهم ضایعات بوده که حاوی فلزات ارزشمندی مانند طلا هستند. از وسایل برقی از کارافتاده مانند یخچال و تلویزیون گرفته تا حتی یک لامپ سوخته در دسته ی ضایعات الکترونیکی قرار می گیرند. ضایعات الکترونیکی تنوع بسیار بالایی دارند برای همین اشخاصی که در این حرفه فعالیت میکنن باید از تجربه بسیار بالایی بهرمند باشند.

 

"<yoastmark

 

شاید بیش از ۵۰۰ مدل برد الکترونیکی داخل انبارهای ضایعات کشف شود که بستگی به مونتاژ و آی سی های روی آنها ارزش گزاری میشوند. به عنوان مثال بردهای الکترونیکی که داخل بنگاه های ضایعات کشف میشود از کیلویی ۱۰ هزار تومان تا کیلویی ۱ میلیون ارزش گزاری میشوند.

و یا آی سی های مونتاژ شده روی برد های الکترونیکی از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان تا کیلویی ۵ میلیون تومان ارزش گزاری میشود. ضایعات الکترونیکی شامل برد های موبایل،بردهای کامپیوتر،بردهای مخابرات،و کلا بردهایی داخل بازار به عنوان بردهای دوبر سبز شناخته شده اند. هر چه مونتاژ که روی بردهای دوبر سبز هستند بیشتر باشند بردها از ارزش بیشتری برخوردار هستند.

انواع ضایعات الکترونیکی

زباله‌های الکترونیکی را به ۱۰ دسته زیر تقسیم می‌کند:

لوازم خانگی بزرگ: یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، خشک کن لباس، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز برقی و بشقاب داغ، مایکروویو، پنکه برقی و تهویه مطبوع.

لوازم خانگی کوچک: جاروبرقی، توستر، آسیاب، دستگاه قهوه ساز، لوازم آرایش مو و خشک کردن، مسواک زدن و اصلاح.

فناوری اطلاعات (IT) و تجهیزات مخابراتی: رایانه های بزرگ، مینی رایانه ها، رایانه های شخصی، لپ تاپ ها، نوت بوک ها، چاپگرها، تلفن ها و  موبایل و ….

تجهیزات مصرفی: رادیو، تلویزیون، دوربین های ویدئویی، ضبط کننده های ویدئویی، ضبط کننده های استریو، تقویت کننده های صوتی، و آلات موسیقی.

تجهیزات روشنایی: لامپ های فلورسنت مستقیم و فشرده و لامپ های تخلیه با شدت بالا.

ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی: مته، اره، چرخ خیاطی، آهن لحیم کاری، تجهیزات برای تراشکاری، فرز، سنگ زنی، سوراخ کردن، سوراخ کردن، تا کردن، خم کردن، یا پردازش های مشابه چوب و فلز.

اسباب‌بازی‌ها، تجهیزات تفریحی و کالاهای ورزشی: قطارهای برقی یا مجموعه‌های اتومبیل‌های مسابقه‌ای، بازی‌های ویدیویی، و تجهیزات ورزشی با عناصر الکتریکی.

تجهیزات پزشکی: تجهیزات رادیوتراپی، قلب و عروق، دیالیز، ونتیلاتورهای ریوی، داروهای هسته ای و آنالایزرها.

ابزارهای نظارت و کنترل: آشکارسازهای دود، تنظیم کننده های گرمایش و ترموستات.

توزیع کننده های اتوماتیک: برای نوشیدنی های گرم، بطری های گرم یا سرد، محصولات جامد، پول و تمام وسایلی که به طور خودکار محصولات مختلف را تحویل می دهند.

استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

روش های متداول بازیافت زباله های الکترونیکی

زباله های الکتریکی حاوی فلزات ارزشمندی مانند طلا و نقره بوده و بازیافت آن ها می تواند دوباره این مواد را به چرخه تولید بازگرداند. به همین دلیل بازیافت آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

از جمله روش هایی که برای بازیافت این ضایعات استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

قالکاری مس و الکترولیز

قالکاری سرب و کوپلاسیون 

روش شیمیایی

مراحل استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

ابتدا ضایعات الکترونیکی را در داخل اسید نیتریک حل می کنیم. فلزات پایه از قبیل مس ، برنج و فلزات دیگر داخل اسید نیتریک حل می شود. اما اگر طلایی داشته باشد آبکاری یا کروم طلا داشته باشد داخل اسید نیتریک حل نمی شود.

سپس آن هایی که داخل اسید نیتریک حل نشد الباقی آن را برداشته و با تیزاب سلطانی روی حرارت غیر مستقیم حل می کنیم. بعد از حل شدن ، بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده تا به دمای ۷۰ درجه برسد.

پس از رسیدن به این دما به جای اینکه برای احیا کردن طلا از داخل تیزاب سلطانی که به صورت لجن احیا می شود از متا دی سولفات سدیم استفاده کنیم از سولفات آهن آزمایشگاهی کمک می گیریم.

متا دی سولفاتی که داخل بازار موجود می باشد چینی بوده و اصل کانادایی و آلمانی آن به دلیل قیمت بالا موجود نبوده و استفاده از آن مقرون به صرفه نمی باشد. در نتیجه از سولفات آهن آزمایشگاهی با خلوص بالا و بدون ناخالصی استفاده می کنیم.

سولفات آهن را در آب گرم حل کرده و وقتی تیزاب سلطانی گرم است سولفات آهن را آرام آرام به آن اضافه می کنیم. در این صورت تیزاب سلطانی واکنش شدید نشان داده و گاز خرمایی رنگی به نام NO2 متصاعد می شود.

باید کار اضافه کردن سولفات آهن به تیزاب را چند بار تکرار کنیم تا دیگر محلول واکنش نشان ندهد. زمانی که محلول واکنش نشان نداد متوجه می شویم محلول تیزاب سلطانی که حاوی طلا است سیر شده و دیگر طلایی در آن باقی نمانده که پس بدهد.

نکته مهم درباره استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی

خاصیت اسید این است که وقتی فلزی داخل اسید حل شده برای اینکه فلز قبلی را از اسید بگیریم باید یک فلز دیگر به اسید اضافه کنیم تا فلز قبلی را دریافت کنیم. در نتیجه در اینجا که می خواهیم طلا را استخراج کنیم مجبوریم سولفات آهن را آرام آرام اضافه کرده تا طلا را به دست آوریم.

ضایعات الکترونیکی چیست؟

 

بعد از اتمام واکنش محلول را به مدت ۴۸ ساعت به صورت ثابت کنار گذاشته که یک لجن قهوه ای تیره ته نشین می شود .

پس از آن سه چهار مرتبه اسید را از این لجن ریشور کرده ( به اصطلاح شسته ) تا اسید از لجن خارج بشود. تا زمانی که آن را داخل پاتیل ذوب می کنیم عیار طلا پایین نیاید. در نتیجه سه چهار مرتبه این کار را انجام داده تا لجن عاری از اسید شود.

در مرحله بعد لجن را خشک کرده و با قلم مو جمع می کنیم و داخل بوته می ریزیم .

سپس به اندازه ایی که خود لجن هست بوراکس را آرام آرام به آن اضافه کرده و داخل بوته ذوب می کنیم.

بعد از ذوب لجن طلای ما به صورت فلز زنده و زرد طلا تشکیل می شود.

مزایای استخراج طلا از قطعات الکترونیکی

ضایعات الکترونیکی شامل فلزات گران قیمتی مانند طلا، نقره، مس، پالادیوم، پلاتین و .. هستند که بازیافت آنها می‌تواند باعث رونق اقتصادی کشور و همچنین چرخه تولید شود .

اما فارغ از عناصر ارزشمندی که در آنها وجود دارد خطراتی نیز به همراه دارند. در این ضایعات موادی مانند جیوه، سرب، کادمیوم و لیتیوم و  .. نیز وجود دارد که می تواند باعث آسیب به انسان و محیط زیست شود . کادمیوم به کار رفته در باتری های موبایل یکی از فلزات سمی است که می تواند باعث آلودگی آب های زیرزمینی شود‌.

قطعات کامپیوتری نیز می توانند با ایجاد تشعشعاتی باعث آسیب به انسان شوند. سرب که فلزی سنگین است در این ضایعات وجود دارد، برای مثال یک تلویزیون ۸ پوند سرب دارد. همچنین در بعضی قطعات الکترونیکی جیوه به کار رفته است.

اموزش  استخراج  و بازیافت طلا از برد الکترونیکی

بازیافت طلا از برد های الکترونیکی که دسته بندی ها و روش های خاص خودش را دارد که در ادامه به بررسی این مبحث نیز پرداخته شده است.

بردهای الکترونیکی شامل چه چیزهایی هستند؟

با توجه به اینکه انقلاب اطلاعات و فناوری به طور تصاعدی استفاده از تجهیزات الکترونیکی جدید را افزایش داده است ، بردهای کامپیوتر، برد موبایل و حتی لوح های فشرده و حتی قطعات الکترونیکی چون مودم، فلش، مانیتور با افزایش طول عمر و خراب شدن تبدیل به قطعات الکترونیکی بی مصرف و به تبع آن جزو زباله های الکترونیکی محسوب می شوند.

همچنین تولید محصولات منسوخ شده رو به رشد است. پسماندهای الکترونیکی یکی از سریعترین رشد جریان های زباله است. در کشورهای اروپایی و حتی آمریکا به وفور شاهد تولید

این قطعات الکترونیکی هستیم که با مصرف آنها اقدام به صادر کردن آنها به کشورهای جهان سومی می کنند اگرچه زباله های الکترونیکی حاوی ترکیبات پیچیده ای از مواد بسیار سمی است که برای سلامتی و محیط زیست خطری ایجاد می کند ، و به دلیل آشنا نبودن با روش های بازیافت ضایعات الکترونیکی در این کشورها شاهد سوزاندن و خرد کردن آنها با دستگاه های آسیاب خردکن هستیم که علاوه بر هزینه بالا باعث افزایش آلودگی محیط زیست در اثر سوزاندن آنها می شود.

اما بسیاری از محصولات همچنین حاوی مواد قیمتی قابل بازیابی هستند که این نوع زباله را در مقایسه با زباله های سنتی شهری متفاوت می کند.

خرید ضایعات الکترونیکی

خرید ضایعات الکترونیکی در اصفهان – بازیافت آنلاین

روش های بازیافت بردهای الکترونیکی

در سطح جهانی، زباله های الکترونیکی را تشکیل بیش از ۵ درصد از تمام مواد زائد جامد شهری است به طور عمده در بردهای موبایل، بردهای کامپیوتری قطعات گرانبهایی چون طلا و مس وجود دارد و با افزایش فروش محصولات الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه افزایش می یابد. و حتی برخی ادعا می کنند که می توانند ۱ تا ۲ گرم طلا از بردهای موبایل استخراج کنند. اکثر زباله های الکترونیکی جهان هستندبازیافت در کشورهای در حال توسعه ، جایی که تنظیمات غیررسمی و خطرناک برای استخراج و فروش فلزات معمول است. اما به طور عادی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ سوت طلا می توان استخراج کرد.

دسته بندی ضایعات بردهای الکترونیکی

بردهای الکترونیکی به چند دسته، بردهای روبار،  بردهای کف بار، بردهای میان بار، بردهای بی بار تقسیم می شوند.شرکت های بازیافت در کشورهای پیشرفته با رژیم های نظارتی سختگیرانه محیطی و افزایش هزینه دفع زباله روبرو هستند.

بردهای روبار

این نوع بردها جزو فراوانترین ضایعات الکترونیکی محسوب می شوند و بنابراین صادرات به بازرگانان کوچک در کشورهای در حال توسعه سود بیشتری نسبت به بازیافت دارند که اغلب فلزهای گرانبهایی چون طلا دارند.

به طور معمول این نوع بردهای الکترونیکی شامل رله، کریستال، مقاومت، دیود، آی سی، چیپ و… می باشند که قطعات گرانبها جزو آنها می باشد. در کشورهای پیشرفته با رژیم های نظارتی سختگیرانه محیطی و افزایش هزینه دفع زباله روبرو هستند .

بردهای کف بار

بردهای موبایل جزو اصلی ترین نوع بردهای کف بار است که قابلیت استخراج طلا از بردهای موبایل خیلی زیاد است. و بنابراین صادرات به بازرگانان کوچک در کشورهای در حال توسعه سود بیشتری نسبت به بازیافت دارند .

بردهای بی بار

تجهیزات مورد استفاده در این نوع بردها غالبا در بردهای مانیتورها، تلویزیون، رادیو و پاور و… استفاده می شود که جزو بی کیفیت ترین انواع بردها برای بازیافت قطعات گرانبها می باشد. در کشورهای خودشان همچنین جابجایی غیرقانونی غیرمجاز پسماندهای الکترونیکی در قالب کمک های مالی و خیریه از کشورهای ثروتمند صنعتی به کشورهای در حال توسعه وجود دارد.

افزایش طول عمر بردهای الکترونیکی

مسلما تا حالا کامپیوتر استوک به گوشتان خورده است. اکثر کشورهای اروپایی قطعات الکترونیکی چون کامپیوتر، تلفن، پرینتر و… را پس از مصرف بعنوان کالای دست دوم راهی کشورهای جهان سومی چون ایران می کنند.

مجموعه ای از شواهد اپیدمیولوژیکی و بالینی در حال رشد باعث افزایش نگرانی در مورد خطر احتمالی زباله های الکترونیکی برای سلامت انسان ، به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین شده است.

در این کشورها با تعمیر این قطعات سعی در بالا بردن افزایش کارایی قطعات دارند که نهایتا ۲ سال بیشتر شود. روشهای بدوی استفاده شده توسط اپراتورهای حیاط خلوت غیرمجاز (برای مثال بخش غیررسمی) برای بازیافت ، پردازش مجدد و بازیافت مواد زائد الکترونیکی ، کارگران را در معرض تعدادی از مواد سمی قرار می دهد.

حتی با افزایش طول عمر قطعات الکترونیکی به ۲ سال پس از آن قطعات خراب می شوند و حتما باید اقدام به بازیافت آنها کنید. فرایندهایی مانند از بین بردن اجزای سازنده ، فرآوری مواد شیمیایی مرطوب و سوزاندن از آنها استفاده می شود .

در صورتی که روش های بازیافت را بدانید کاملا می توانید از آن سود کلانی بدست آورید و منجر به قرار گرفتن در معرض مستقیم و استنشاق مواد شیمیایی مضر می شود. در غیر این صورت هیچ سودی در بازیافت ضایعات الکترونیکی به روش های سنتی وجود ندارد.

بازیافت آنلاین ضایعات الکترونیکی

شرکت بازیافت آنلاین ضایعات الکترونیکی اصفهان

رعایت نکات زیر هنگام خرید بردهای الکترونیکی

  • بردهایی که کاربرد پزشکی، نظامی یا هوافضا داشته اند معمولا نسبت به بردهای دیگر حاوی طلا و نقره بیشتری هستند.
  • به طور کلی بردها و قطعات الکترونیکی هرچه قدیمی تر باشند، حاوی طلا و نقره بیشتری خواهند بود.
  • برای ارزشگذاری یک برد الکترونیکی باید به میزان چیپ ها و خازن های نصب سطحی موجود در آن، روکش های طلای احتمالی روی برد، کاربردی که برد داشته است، سال ساخت برد و بسیاری از موارد دیگر توجه کرد.
  • بردهای مس بار که معمولا قهوه ای رنگ هستند و از لوازم صوتی – تصویری و لوازم خانگی جدا می شوند، حاوی طلا و نقره بسیار کمی هستند. به همین خاطر این بردها فقط برای بازیافت مس مورد توجه قرار می گیرند.

استخراج طلا از کیت های موبایل و قطعات کامپیوتری

  1. جمع آوری تراشه های فلزی حاوی طلا در پردازنده کامپیوتر، روکش دندان طلا و زیوآلات
  2.   آنها در فنجان قهوه بگذارید.
  3. ریختن دو پیمانه جوهر نمک و یک پیمانه آب اکسیژنه در یک ظرف با هم مخلوط کنید.
  4. محلول جوهر نمک و آب اکسیژنه را در فنجان قهوه بریزید.
  5. می توانید عملیات استخراج طلا را انجام دهید.

رها کردن و یا دفن این ضایعات می تواند باعث آسیب به محیط زیست و انسان شود. بنابراین بهترین راه برای حل این مشکل بازیافت آن ها می باشد. جهت کسب اطلاات بیشتر در رابطه با استخراج طلا از قطعات الکترونیکی و خرید ضایعات الکترونیکی می توانید با ما تماس بگیرید.

اشتباه رایج هنگام استخراج  کردن طلا از بردهای الکترونیکی

خیلی از خریداران ضایعاتی به تصور اینکه منبع درآمد این نوع ضایعات از پلاستیک استفاده شده در آن است . افراد سودجو از پسماندهای الکترونیکی می توانند به دلیل قوانین بی حاشیه زیست محیطی ، مقامات فاسد و کارگران

با درآمد ناچیز سودهای قابل توجهی برداشت کنند. به صورت کیلیویی آن را در دستگاه های آسیاب خردکن می ریزند در صورتی که به ازای پاکسازی ۲ کیلوگرم نیاز به یک کیلو سرب است . و برای دستیابی به آینده ای پایدار و فوری نیاز به تدوین سیاست ها و استراتژی هایی برای دفع و بازیافت پسماندهای الکترونیکی به طور ایمن است.

که این از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و بهتر است با داشتن اطلاعات کافی از نحوه بازیافت ضایعات الکترونیکی سود کلانی به دست آورید. ترکیب پیچیده و مدیریت نامناسب زباله های الکترونیکی بر سلامتی انسان تأثیر منفی می گذارد.

خرید ضایعات الکترونیکی با بالاترین قیمت

جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به استخراج طلا می توانید به قسمت دوره آموزشی استخراج فلزات مراجعه کنید.

مقالات مرتبط



      • مدیر سایت says: چهارشنبه,2022,06

        سلام. بله در دسته استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی داریم. میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مدیر مجموعه تماس بگیرید.