استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

استخراج پالادیوم از بردهای مخابراتی

پالادیوم از جمله فلزاتی محسوب می شود که بسیار مورد توجه قرار گرفته و ارزشمند است. اما به راستی دلیل آن چیست؟

راه های دستیابی به پلاتین چیست؟

چرا استخراج پالادیوم از بردهای مخابراتی برای صنایع مهم و قابل توجه هستند؟

در این مقاله از بازیافت آنلاین به فلز پالادیوم را با محوریت موضوع استخراج پالادیوم از بردهای مخابراتی و سوالات بالا برسی خواهیم نمود ؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

برد مخابراتی

یکی از مهم ترین ضایعات الکترونیکی بردهای الکترونیکی است که شامل بردهای موبایل ، کامپیوتر ، مخابرات و …می باشد.

بردهای الکترونیکی حاوی فلزات ارزشمندی مانند طلا ، نقره ، پلاتین، پالادیوم و.. هستند که با وجود توسعه صنعت بازیافت فلزات ، ضایعات برد های الکتریکی برای استخراج این فلزات ، منابع بسیار خوبی محسوب می شوند.

اما علاوه بر این فلزات ارزشمند فلزات سنگین زیادی نیز در این بردها وجود دارد که در صورت رها شدن و یا دفن در خاک می تواند خطرات جدی برای انسان و محیط زیست به دنبال داشته باشد . در نتیجه به کمک بازیافت آن ها می توان از خطرات ناشی از تولید گازهای خطرناک این ضایعات جلوگیری کرد.

برد های مخابراتی یکی از با ارزش ترین برد های الکترونیکی هستند که حاوی مقدار بسیار زیادی از فلزات گران بها مانند پالادیوم می باشند.

پالادیوم (Pd)  فلزی نقره ای و سفید رنگ است که در گروه فلزات پلاتین بوده و فلزی ارزشمند و کمیاب محسوب می شود. پالادیوم در مقایسه با سایر فلزات گروه پلاتین یعنی پلاتین ، پالادیوم ، رودیوم ،ایریدیوم ، روتنیوم و اوسمیوم کمترین چگالی و نقطه ذوب را دارد.

پالادیوم در صنایع مختلف شیمیایی، پزشکی ، دندانپزشکی ، الکترونیک و.. بسیار پرکاربرد است و بیشتر از معادن مس و نیکل استخراج می شود به همین جهت استخراج آن از ضایعات مختلف به ویژه کاتالیزورهای خودرو امری مهم و ضروری است.

اکنون به بررسی روش استخراج پالادیوم از یکی از این منایع یعنی برد مخابراتی می پردازیم.

 

استخراج پالادیوم از بردهای مخابراتی

استخراج پالادیوم از بردهای مخابراتی

استخراج پالادیوم از بردهای مخابراتی

بردهای مخابراتی که در آن ها از خازن  های AMD استفاده شده پالادیوم بیشتری نسبت به سایر بردهای مخابراتی دارند.

در ابتدا مونتاژی که روی بردها هست از آن ها جدا می شود. سپس داخل کوره قرار گرفته و ذوب می شود. بدین صورت به یک فلز تبدیل می شود. این فلز به صورت قرص مسی رنگ است که کلیه ی فلزات گران بها از جمله پالادیوم داخل آن قرار دارد.

در مرحله بعدی این قرص مسی را داخل اسید نیتریک حل کرده تا قرص کاملا در این اسید حل شود. سپس به محلول آب مقطر اضافه می کنیم. ( برای مثال اگر محلول یک لیتر است به آن یک لیتر آب مقطر هم اضافه می کنیم).

در مرحله بعدی به محلول اسیدی خود آرام آرام  آمونیاک اضافه کرده و آن را هم می زنیم. تا زمانی که کاغذ  ph داخل محلول برروی ۷ یعنی خنثی قرار گرفت. بعد از این که محلول خنثی شد باید دوباره این محلول را اسیدی کنیم تا فلز پالادیوم جدا شود. در اینجا از جوهرنمک استفاده می کنیم و آن را به محلول اضافه کرده و خوب هم می زنیم . این عمل را تا زمانی تکرار می کنیم که شماره کاغذ ph برروی ۱ یا ۲ قرار گیرد و درواقع محلول اسیدی شود.سپس به آن آب مقطر اضافه می کنیم و به مدت ۱۰ دقیقه آن را هم زده و به مدت ۴۸ ساعت آن را کنار می گذاریم.

۴۸ ساعت بعد یک لجن نارنجی رنگ ته نشین شده که آن را توسط آب مقطر شسته تا اسید کاملا شسته شود. در مرحله آخر نیز این لجن در کوره ذوب شده و به فلز پالادیوم تبدیل می شود.

بازیافت ضایعات برد های مخابراتی علاوه بر استخراج فلزات گران بها و کمک به رونق چرخه تولید می تواند در حفظ محیط زیست نیز اثر گذار باشد.

 

سخن پایانی

تیم بازیافت آنلاین از زمان شروع فعالیت های خود در زمینه بازیافت و استخراج فلزات گرانبها مانند استخراج پالادیوم از بردهای مخابراتی ، وظیفه خود را در زمینه آموزش افراد علاقه مند و توانا و بروزرسانی صنایع فعال در این حوزه آغاز موده و تا امروز در ردیف افراد پیشرو های این صنعت قرار دارد.

در صورتی که سوال یا ابهامی در این خصوص دارید ، حتما آن را با مشاورین و کارشناسان ما از طریق راه های ارتباطی موچود در سایت در میان بگذارید.

مقالات مرتبط