استخراج کاتالیزور خودرو و کاتالیست پتروشیمی | خرید خاک کاتالیست | خرید کاتالیزور خودرو| آموزش استخراج طلا و نقره از قطعات الکترونیکی

کاربرد آبکاری معکوس در استخراج طلا

آبکاری معکوس یک روش متداول برای بازیافت فلزات ارزشمند همچون طلا است که در دستگاه های الکترونیک به مقدار خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرند. طلای بکار رفته در قطعات الکترونیکی همچون موبایل و لپ تاپ ها ثروت عظیمی هستند که امروزه مورد توجه قرار گرفته اند .

آبکاری طلا چیست ؟

آبکاری طلا روشی است که در آن یک لایه نازک از این فلز بر روی سطح دیگری که ممکن است هر نوع فلز دیگری باشد، قرار می گیرد. آبکاری طلا کاربرد گسترده ای در صنعت تولید لوازم الکترونیک و ساخت لوازم تزئینی و جواهرات دارد.با آبکاری طلا زیباسازی و البته محافظت می شوند .

آبکاری با طلا ماندگاری وسایل را افزایش می دهد زیرا طلا یک فلز کم واکنش پذیر است و تحت تأثیر رطوبت هوا دچار لکه یا خوردگی نمی ‌شود. آبکاری طلا را می توان روی هر فلزی انجام داد ولی بیشتر برای روکش نقره ، مس ، نیکل و برنج از آن استفاده می شود. که هرچه روکش ضخامت بیشتری داشته باشد ماندگاری آن بیشتر خواهد بود. البته شما می توانید هرچند وقت یکبار بر اساس نوع وسیله، مجدداً آن را با طلا آبکاری کنید تا ضمن حفظ درخشش و زیبایی، دوام وسیله نیز افزایش یابد.

در حقیقت ، می توان از تحقیقات به طور خلاصه نتیجه گرفت که سیستم آبشویی طلا باید حاوی عامل هماهنگی و عامل اکسید کننده باشد.

بازیافت آنلاین

سیستم دارای قدرت اکسیداسیون قوی است و  می تواند توسط گونه های تولید شده در این سیستم مانند HNO 3 ، Cl 2 و NOCl اکسید شود.

آبکاری معکوس طلا چیست؟

طلا یک فلز بسیار ارزشمند است که از گذشته های خیلی دور به دلیل رنگ طلایی و خواص ویژه همواره توجه انسان ها را به خود جلب کرده است. طلا تحت تأثیر شرایط مختلف زنگ نمی زند ، تغییر رنگ نمی دهد و مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد.

پایداری این فلز در کنار هدایت الکتریکی خوب آن باعث شده است که در لوازم الکترونیکی از جمله  موبایل ، کامپیوتر ، ماشین حساب ، دستگاه های GPS  و بسیاری از وسایل الکترونیک دیگر و حتی تلویزیون نیز مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، شرایط شستشو هستند تا خفیف نیست، از تنها یک محرک قوی بلکه با آزاد غبار اسید هیدروکلریک در اتمسفر هوا کاملا ناپایدار است.

ولی برای جلوگیری از هدر رفت این فلز پرکاربرد و ارزشمند می توان از آبکاری معکوس طلا استفاده کرد. در مقایسه با شستشوی معمولی ، این سیستم انتخاب بسیار خوبی برای طلا نشان می دهد ، که با توجه به ترکیب پیچیده PCB مطلوب است.

در واقع ، لایه روکش طلا  مشهود است و در مقایسه با کامپیوترهای ضایع شده و تلویزیون ها نسبتاً بیشتری می گیرد. پوشش طلا را می توان به راحتی در سیستم  بدون هیچگونه فرآیند پیش تصفیه یا غنی سازی (مانند خرد کردن مکانیکی و جداسازی) که باعث از بین رفتن مواد و آلودگی هوا می شود ، در سیستم  شسته شد.

استخراج طلا

استخراج طلا از ضایعات قطعات الکترونیکی با آبکاری معکوس

آبکاری معکوس طلا چگونه انجام می شود؟

برای انجام این فرآیند باید به صورت دستی یک سلول اسید سولفوریک بسازید که از ۳ بخش مخزن ، الکترولیت و یک منبع تغذیه تشکیل شده است. این سلول به عنوان الکترولیت از مقداری آب مقطر ،  اسید سولفوریک غلیظ ۹۵% و گلیسیرین استفاده می کند.  طی فرآیند آبکاری معکوس دمای این الکترولیت باید به ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد برسد که مستلزم رعایت ایمنی است.

در سلول اسید سولفوریک، سرب آند و فلز آبکاری شده کاتد را تشکیل می دهد. پس از برقراری جریان الکتریسیته طلا در الکترولیت حل شده و به شکل پودر سیاه رنگ همراه با مقداری ناخالصی در ته ظرف الکترولیت جمع می شود. در مرحله بعد این پودر با تیزاب کاری بازیافت شده و طلای خالص جداسازی می شود. برای اینکه مشخص تر، در این سیستم، طلا در سیستم و اکسیده به طلا . پس از شستشو، به سیستم واکنش اضافه شده است،

در کاهش طلا به طلا برای بارش در نتیجه. طلای رسوب شده را می توان به راحتی با فیلتراسیون جمع آوری کرد و از سیستم واکنش استفاده کرد.

تجهیزات آبکاری معکوس طلا

علاوه بر این ، ماده اولیه می تواند با فرآیند بازیافت بعدی تأمین شود زیرا حاوی مقدار زیادی مس هستند. به طور خلاصه، مطالعه حاضر سازگار با محیط زیست، راندمان بالا، و بالا انتخابی طلا بازیافت تکنولوژی از لایه آبکاری با طلا در یک خفیف تر سیستم شستشو بسیار متشکل از پیشنهاد بدون هیچگونه فرآیند پیش درمانی یا غنی سازی.

بهینه سازی پارامتر واکنش و مکانیزم واکنش نیز مورد مطالعه قرار گرفت. در یک کلام ، این مطالعه اساس اساسی و همچنین تجربه عملی را برای بازیافت فلزات گرانبها از محیط زیست و به طور کارآمد فراهم کرده است.

مواد و روش ها آنالیز کمی

برای مطالعه روندهای معمولی بازیافت طلا انتخاب شدند. مناطق روکش طلا در شماره گذاری شده است و تجزیه و تحلیل کمی فلزات برای هر منطقه توسط طیف سنجی انتشار اتمی پلاسما بهمراه القا انجام شده است ، شركت بازیافت آنلاین اصفهان ، علاوه بر این ، لایه روکش طلای توسط طیف سنجی پراش اشعه X ، مورد بررسی قرار می دهد .

فواید آبکاری طلا چیست؟

مقدار طلا و سایر فلزات توسط ICP-AEs کمی اندازه گیری شد. طلای محلول توسط XPS تجزیه و تحلیل شد. محصولات کاهش و همچنین لایه روکش طلا قبل و بعد از فرآیند شستشو توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف سنجی اشعه X پراکنده انرژی مشاهده شد.

طلا یک فلز کم واکنش پذیر و مقاوم است که تحت تأثیر رطوبت به هیچ وجه زنگ نمی زند. طلا با اکسیژن واکنش نشان نمی دهد بنابراین آبکاری با طلا راهی برای محافظت از فلزاتی است که در واکنش با اکسیژن دچار اکسیداسیون می شوند.

اندازه گیری الکتروشیمیایی

ولتامتری چرخه ای برای تجزیه و تحلیل پتانسیل کاهش اکسیداسیون یون های و در محلول های DMF انجام شد. از روکش طلا برای زیباسازی و افزایش قیمت مصنوعات نقره ای یا مسی استفاده می شود تا درخشش طلایی به آنها ببخشد. روکش طلا از آسیب دیدگی فلزات و لک دار شدن آنها با گذشت زمان جلوگیری می کند.یک دیسک کربن شیشه ای ( Φ = ۳ میلی متر)

به عنوان الکترود در حال کار ، به عنوان الکترود مرجع و یک میله پلاتین به عنوان الکترود شمارنده استفاده شد. روکش طلا در وسایلی که هدایت الکتریکی نباید به هیچ عنوان دچار تأخیر شود مانند وسایل الکترونیکی و کامپیوترها استفاده می شود. این روکش علاوه بر حفاظت از رساناها توان هدایتی آنها را نیز افزایش می هد به همین دلیل طلا کاربرد گسترده ای در صنعت الکترونیک دارد.

تمام پتانسیل های گزارش شده در این مطالعه با توجه به الکترود مرجع است . روکش طلا برای اهداف پزشکی نیز بکار می رود. با  استفاده از ایمپلنت های روکش شده با طلا می توان مطمئن شد که فلز بکار رفته در آن تحت تأثیر محیط داخلی بدن دچار خوردگی و هیچ تغییر شکلی نمی شود. تحقیقات نشان داده است که طلا در برابر میکروب ها نیز مقاوم است و همین امر باعث گسترش کاربرد آن در پزشکی شده است.

آزمایش CV در دمای اتاق و سرعت جارو ۲۵ یا ۵۰ میلی ولت در ثانیه انجام شد. راه حل های DMF حاوی ۰٫۰۱ M CuCl 2 و ۰٫۴ M نانو ۳ به عنوان گروه مورد استفاده قرار گرفت، و این که فقط شامل ۰٫۴ M نانو ۳ به عنوان پس زمینه استفاده شده است.

مقالات مرتبط